sterkte ogen het zelfde gebleven maar sterkte met 40 procent afgenomen

Ik heb mijn ogen laten testen en hoorde dat de sterkte niet veranderd was maar de scherpte van 1 oog met 40 procent was afgenomen begrijp dit niet echt
Komt bij dat ik gisteren bij de fysio was die vroeg of ik de laatste tijd met 1 oog minder zag gezien de stand van mijn nek of zo
28 maart krijg ik mri voor mijn hoofd maar pas 7 mei pas uitslag dus loop al bij arts
wie herkent dit en kan nij hierover iets wijzer maken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Met je ogen kunnen grofweg twee dingen aan de hand zijn de kromming van de lens is niet goed (te plat of te bol), zodat de sterke van de corrigerende glazen (plus of min) groter moet worden naarmate de kromming meer gaat afwijken van de norm, en de vorm van de lens kan niet goed zijn (bobbelig, golverig, ribbelig) waardoor de scherpte in een oog kan afnemen (dubbelzien, schaduwbeelden). Die afwijking wordt vaak gecorrigeerd met een cilinder in je glazen.

Over de jaren zul je dus mee kunnen maken dat de sterkte van je ogen afneemt (waardoor je dikkere glazen moet), of de scherpte afneemt, waardoor er een grotere cilinder in moet worden geslepen. En soms een combinatie van beiden.

En dan worden met het ouder worden je oogspieren/zenuwen ook nog minder flexibel, waardoor het moeilijker wordt om te focussen , vooral tussen twee voorwerpen (dichtbij en ver weg) en het steeds langer duurt voor je de teevee weer scherp ziet als je opkijkt uit je boek.

In jou geval is er dus vermoedelijk iets gebeurt met het oppervlak van de lens in één oog, of een verzwakt oogspiertje of beschadigde zenuw waardoor dat ene oog het niet meer bijbeent. In beide gevallen heeft dat invloed op je scherpte. De link met je nek doet vermoeden dat het een spier-zenuwkwestie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord Marleen. Veel herkenbare dingen. Plusje dus!
Met ogen kan nog véél meer aan de hand zijn.
Kijk maar eens op oogziekenhuis.nl
de meeste aandoeningen staan daar vermeld.
Heb er zelf net twee operaties gehad ivm ernstig oogrtauma.