Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Als je ritme is om 10 à 12 uur per dag te slapen, kan het dan zijn dat je daardoor moe wakker wordt?

En ik wil heel graag m'n ritme naar 7 à 8 uur per dag terugbrengen, alleen meestal kom ik mn bed dan niet uit. Is dat een kwestie van doorbijten en je raakt er vanzelf aan gewend? En kan ik me hierdoor ook fitter voelen heel de dag en niet moe wakker worden (wat nu altijd het geval is)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Per mens is dat anders maar 12 is veel te veel. Ik denk dat je na 6 of 8 wel wakker bent maar uit gewoonte blijft liggen. Zou er maar eens uitgaan, dan slaap je de nacht erop ook weer vaster en wordt dat het ritme.

Ik heb een tijdje hetzelfde gedaan, in tijden van werkloosheid. Het is inderdaad zo dat je veel minder fit bent als je zo veel slaapt, een beetje een watten in je hoofd gevoel. Ga je 7 a 8 uur slapen, dan ga je een positief verschil opmerken. Dat is inderdaad een kwestie van doorbijten, en een werkverplichting doet uiteraard altijd wonderen. Zaak is wel, dat je vroeger op gaat staan in plaats van later naar bed. Je zou met jezelf af kunnen spreken dat je de komende week iedere morgen om zeven of acht uur op gaat staan (zelfs al kom je niet vroeg in slaap) en iets leuks gaat doen. Bijvoorbeeld een lange ochtendwandeling, een fietstocht en ontbijt buiten de deur etc. Maak een lijstje voor de komende week, trap jezelf onder de bips en voer ze iedere dag uit, en als je je na dat weekje een stuk beter voelt, dan gaat het als het goed is allemaal vanzelf! Succes

Je wordt niet moe wakker, na 12 uur slapen. Maar je wordt "duf" wakker. Als je zo lang slaapt, dan heeft je lichaam echt even moeite om weer op gang te komen. Dat effect is veel minder als je 7 of 8 uur slaapt. Je moet het gewoon kalm aan veranderen. Als je dit te snel wilt dan lukt dat niet. Als je iedere week een kwartiertje minder gaat slapen, zit je in 2 of 3 maanden op een normaal ritme van zo'n 8 uur slaap per nacht. Dan geef je je lichaam alle tijd om er rustig aan te wennen. Wel volhouden natuurlijk, want als je stiekem weer een nacht 12 uur gaat slapen, moet je weer overnieuw beginnen, en dat schiet niet op ;-)

Toch je bed uitkomen, proberen zo gezond mogelijk te eten en (liefst buiten) flink te bewegen. Vaak slaap je dan beter en heb je juist niet meer zoveel slaap nodig.

Ik heb hetzelfde probleem gehad en af en toe gaat het nog wel mis hoor. Maar je vaste ritme voor je lichaam is waarschijnlijk 8 uurtjes slaap, gemiddeld. En omdat je veel te lang blijft liggen wordt je nog vermoeider wakker. Als je jezelf wilt aanleren wel optijd op te staan en niet steeds over die grens heen te gaan, moet dit in een keer. Net als een pleister. Het beste wat je kan doen is een goede wekker zetten. Als deze afgaat, dan zeg je gewoon tegen jezelf dat je naar de wc gaat. Als je toch eenmaal bent opgestaan en je bent je handjes aan het wassen, moet je meteen uit bed blijven. Het zal wel moeilijk zijn in het begin, maar het is niet onmogelijk. Heel veel sccs ermee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100