griepvirus

voel me grieperig

welk virus heerst?,,en wat zijn de verschijnselen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hier ook.. zit bijna in me eentje op de afdeling. bij de meeste vooral buik klachten..

Het beste antwoord

Ieder jaar is er sprake van een griepgolf. Vorig jaar zagen we dat griep veroorzaakt werd door Influenza A(H1N1) 2009. Dit was toen een heel nieuw griepvirus. In de volksmond werd dit griepvirus ook ‘Mexicaanse griep’ genoemd. In het griepseizoen 2010-2011 zien we ook griepgevallen veroorzaakt door dit type maar daarnaast circuleren er ook andere varianten, zoals het influenza B-virus en mogelijk Influenza A(H3N2). In de griepprik van dit seizoen zijn al deze varianten opgenomen. Influenza A(H1N1) 2009 is nu één van de seizoensgriepvirussen.

Griep is een ziekte waarbij het slijmvlies in de luchtwegen ontstoken is. Het begint vaak plotseling met koude rillingen, koorts hoofdpijn en spierpijn. Kenmerkend is de koorts, die kan binnen 12 uur oplopen tot 39 °C of hoger. De koorts duurt vaak 3 tot 5 dagen. Klachten als keelpijn en een droge hoest kunnen ook optreden. Want de veroorzaker – een influenzavirus - kan ontstekingen geven in het slijmvlies van zowel de neus-, keel- of bijholten, als in de luchtpijp, bronchiën of de longen. Volledig herstel duurt 1 tot 3 weken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De griep heerst nog steeds - en griep geeft geen grieperig gevoel, die slaat meestal ineens toe, WHAM en je bent ziek, met spierpijn, hoofdpijn, koorts, algehele lamlendigheid.
Er heerst buikgriep, met de bekende verschijnselen (misselijk en diarree).
Er heersen ook diverse verkoudheden (niezen, hoesten, snotteren, hoofdpijn, rotgevoel, soms lichte verhoging).