Hoe verzorg je een ontstoken wond met etter?

Ik heb een snij wond die helemaal rood en warm is en er zit ook etter in. Of hoe dat ook mag heten ;). Nu de vraag. Hoe kan ik hem verzorgen? En als ik hem Niet zou verzorgen kan het dan een litteken worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
120.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook belangrijk te weten waardoor d wond is ontstaan?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
@loenie Een onstoken wond mag dus niet gehecht worden. Dan sluit je juist de viezigheid op, terwijl het juist weg moet kunnen.

Antwoorden (5)

hallo,
Een tip die ik je kan geven is om manuka honing te gebruiken rondom de wond.Dit werkt anti bacterieel!
Succes!
Miranda
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hem wel verzorgen anders kan de bacterie naar de rest van je lichaam gaan. Je kunt het het best in een bak met soda doen, je moet er dan wel een gaatje in prikken (het gaatje is groot en diep genoeg als het etter eruit komt) Als er een korstje opzit word die na een tijdje week, haal die er ook af. Als het goed is, is het dan over een tijdje over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
biotex werkt ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en biotex is huidvriendelijker dan soda.
de wond kun je weken in heet water met soda.houd hem verder goed schoon en zorg dat er geen vuil in komt.as je na een paar dagen geen verbetering ziet is het verstandig om naar je huisarts te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Soda!
Had ik ook willen zeggen: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ipv soda kan je beter biotex gebruiken, het effect is hetzelfde, maar biotex is veel huidvriendelijker
Je moet zowiezo naar de huisarts gaan, je had meteen nat verband erom moeten doen gedurende 24 uur (kan je nogsteeds doen!!!) Schoonmaken(weken) met biatex of betadine, daarna kun je er honingzalf op doen (kun je kopen bij dierenarts bv vetramil of dermiel zalf) klinkt gek maar ik gebruik het overal voor en het werkt super. Maar ik zou zowiezo naar huisrats gaan voor evt. Antibiotica. Succes ermee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja geen gewone honing erop doen, de honing moet steriel zijn !!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb altijd in Verpleeghuis gewerkt,daar mochten we op aanraden van een dermatoloog en chirurg absoluut geen soda gebruiken,ivm goede huidcellen wat dan weer door de soda worden aangetast.
Op de eerste plaats toch controle arts,oorzaak moet achterhaald worden.
Dan evt bad van originele badedas,dus niet de goedkopere variant.
Goed droog deppen,dan zinkzalf op wondrand,en in wondje betadine zalf,of nog beter fucidin zalf(weet niet of je dat zo kunt krijgen.
Herhaal dit 2 x daags,houd het verder droog en schoon.
Maar advies blijft huisarts.