hoelang moet je na een gebroken enkel nog revalideren voor je weer kan sporten?

hallo,
ik heb bijna 6 weken geleden mijn enkel gebroken op turnen en mag dus bijna helemaal uit het gips, en ik was benieuwd hoelang het duurt voordat ik weer mag turnen en weer mee mag doen met gym op school.
ik hoop dat iemand mij dit antwoord kan geven

alvast bedankt

Toegevoegd na 3 uur:
ik ben trouwens 15 jaar oud, en turn 3-6 uur in de week

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ik heb een maand of 4 geleden ook een bot in m'n enkel gebroken (met een te moeilijk naam om te onthoudn), ook is m'n groeischijf toen geraakt. Eerst had ik 3 weken kalkgips, daarna lichter gips en na 4 weken loopgips. Omdat ik op hoog niveau sport wilde ik zo snel als mogelijk weer trainen. Daarom ben ik naar een fysiotherapeut gegaan. Dat kan ik je zeker aanraden omdat zij goed in kunnen schatten wanneer je kan gaan trainen. Na 1 1/2 maand bij de fysio konden zij me niet verder helpen en kon ik rustig gaan opbouwen. Toen ben ik dus ook weer rustig mee gaan gymen. Toch train ik nu nog steeds pas 2 keer in de week en dan de lichtste trainingen, eerst trainde ik 4 keer in de week. Ook heb ik er nu elke keer als ik train nog last van. Ik raad je dus aan een fysio op te zoeken en langzaam op te bouwen. In ieder geval succes en ik hoop dat het bij jou een stuk sneller overgaat.
Ps ik ben trouwens 15, leeftijd kan een verschil maken met hoe het proces verloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit verschilt per inidvidu, en de breuk zelf. De één heelt en revalideert sneller dan de ander, afhankelijk dus van het soort breuk. Je zegt dat je op turnen zit, wat kan betekenen dat je vrij snel hersteld. Dus concreet antwoord op je vraag kan niemand je geven, er wordt vaak een revalidatieperiode aangegeven tussen de 3 tot 6 maanden, en naar gelang de complexheid van de breuk zelfs tot een jaar.

Succes, ik hoop dat je gauw weer kunt turnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1,5 à 2 maanden, je kan beter wat langer niet sporten dan dat er iets fout gaat.