waarom zou het gevaarlijk zijn om aan een moedervlek te zitten?

iedereen zegt dat altijd, maar waarom? ik begrijp dat er een litteken oid zou kunnen ontstaan maar waarom het gevaarlijk is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

soms veranderen moedervlekken in een weefsel dat niet helemaal goedaardig is of zelfs kwaadaardig.

door bijvoorbeeld steeds een moedervlek kapot te krabben of te schuren (kan ook door kleding bijvoorbeeld) kan het weefsel onrustig worden waardoor een moedervlek getriggerd kan worden tot het veranderen in een melanoom.

Wat is een melanoom?
Het melanoom van de huid is een vorm van huidkanker die uitgaat van de pigmentcellen (melanocyten), die overal in de huid voorkomen. In vergelijking met ander soorten huidkanker is het melanoom een agressief groeiende tumor die de neiging heeft relatief snel uit te zaaien.
Wat zijn melanocyten?
Normale melanocyten beschermen de huid tegen de schadelijke invloed van zonlicht. Wanneer melanocyten in groepjes voorkomen kunnen duidelijke pigmentvlekken zichtbaar zijn: deze pigmentvlekken kennen wij allemaal als moedervlekken.
Net als andere soorten cellen in het lichaam kunnen melanocyten veranderen in kankercellen. Dit kan zowel met melanocyten in moedervlekken gebeuren als met melanocyten elders in de huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
glasheldere uitleg waar ik op hoopte. dank.