Is het normaal als je een jaar na je operatie nog steeds pijn hebt?

Ik ben geopereerd aan mijn voetzool (precies in het midden, het gevoelige stukje) Ik was ooit op glas gaan staan en mijn voet was destijds niet goed dichtgehecht. Daardoor kreeg ik steeds ergere klachten, waarna ik vorig jaar uiteindelijk ben geopereerd. Ze hebben een stuk pees eruit gesneden en de boel weer dichtgehecht. Dit was eind mei.

Sinds na die operatie heb ik ten eerste minder gevoel in mijn twee kleinste tenen van die voet, en heb ik ook af en toe snachts pijn. En het gaat dan niet om oppervlakkige pijn van het litteken, het komt vanbinnen. De dokter zei een aantal maanden geleden dat dit normaal was, en dat het vanzelf wel over ging. Ik kon podotherapie gebruiken als ik wilde, maar aangezien ik daar niet voor verzekerd was heb ik maar een inlegzooltje gekocht bij de Van Haren.

Nu heb ik er nog steeds last van. Kan iemand beoordelen of dit normaal is? En, als daar iets over te zeggen valt, wat de oorzaken kunnen zijn?

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik zou beginnen met het bellen van de dokter of het ziekenhuis waar je geopereerd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zeker het verminderde gevoel, kan duiden op een zenuwbeschadiging. Als bij de operatie een zenuw een 'tik' heeft gehad, kan het maandenlang duren voordat die zenuw hersteld is. Wat dat betreft zou het goed kunnen dat dat is waar je last van hebt.

Verder heb ik ooit ergens gelezen dat na afloop van maar liefst 10-25% van álle operaties chronische pijnklachten blijven bestaan of ontstaan door de operatie. Als ik kijk naar de operaties die ik zelf heb ondergaan, merk ik ook dat sommige klachten gewoon niet minder worden, terwijl artsen altijd lijken te roepen dat iets "wel zal slijten".

Je kunt natuurlijk je huisarts nog eens om advies vragen, of teruggaan naar de chirurg die je voet heeft geopereerd, zeker als je je afvraagt of er nog iets is dat eraan gedaan zou kunnen worden. En podotherapie kan wel degelijk werken, en ik betwijfel of het erg verstandig is om een standaard inlegzooltje te kopen als je dergelijke klachten hebt. Het beoordelen van zo'n klacht is specialistisch werk, en die zooltjes zijn eigenlijk alleen maar goed als je verder gezonde voeten hebt en weinig klachten. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar bedenk wel dat vandaag de dag steeds minder zorg volledig vergoed wordt door je zorgverzekering, dus dat je soms gewoon geen keus hebt om bepaalde zorg zelf te betalen. Eén consult zal je over het algemeen de kop niet kosten, en dan kun je vragen om een beoordeling van je klacht en een eventueel behandelplan plus offerte. Aan de hand van wat de therapeut denkt voor jou te kunnen betekenen, kun je dan altijd nog besluiten of je de verdere behandeling gaat volgen. Bij een minimuminkomen zou je nog in aanmerking kunnen komen voor bijzondere bijstand, en de kosten kun je sowieso opvoeren als specifieke ziektekosten bij je aangifte voor de inkomstenbelasting. Mogelijk hoef je dan niet eens alles zelf te betalen.

Als je echt veel last hebt, en het je beperkt in je dagelijks leven, of regelmatig uit je slaap houdt, kun je natuurlijk altijd je huisarts nog eens om advies vragen. Eventueel kan die je verder doorverwijzen voor beoordeling van je voet, of kijken of er op het gebied van pijnbehandeling nog iets te bereiken is. Of dat de moeite waard is, hangt o.a. af van de ernst van je klachten, en dat kun je het beste zelf beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad waar zijn dat mijn voet zenuwbeschadiging heeft opgelopen. De eerste (oorspronkelijke) operatie was namelijk geheel zonder verdoving gedaan en de laatste keer was de verdoving ook niet goed, waardoor ik een aantal keer mijn voet uit reactie wilde wegtrekken. En een zenuwbehandeling was voor de operatie al geprobeerd, ik kreeg een prik in mijn voet. Dat had dan de pijn moeten verdoven maar ook dat hielp helaas niet.
@Machiaveli

Zelf heb ik hiermee geen ervaring, maar een vriendin van mij heeft een paar jaar met achillespeesproblemen 'gelopen' na een operatie, behandeling, pijn, pijn, pijn en wat bleek: er waren 3 'ankers' vergeten (zaten nog in de wond) voor het hechten.
Een anker is de benaming van een medische 'knijper'.

Misschien is het een idee om een foto te laten maken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inwendig littekenweefsel. Mijn moeder heeft het regelmatig omdat er een stuk borst is weggehaald. En dat doet veel pijn. Ik voel zelf soms de ruggenprik die ik lang geleden eens gehad heb. Volgens mijn moeder is het vooral pijnlijk bij luchtdrukveranderingen. of dat zo is durf ik niet stellig te zeggen.