Hoe haal je een wrat weg als 12 jarige zonder dat iemand het weet?

ik zit met een groot probleem... sinds een korte tijd heb ik een kleine huidskleurige wrat. niemand mag weten dat ik hem heb en hij moet wel weg. maar ik ben 12 en ja, dan kan ik nog niet alleen naar de huisarts. ik heb er al 3 keer eerder een gehad dus nu wil ik dat mijn ouders er niets van af weten. hoe is de prettigste manier??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wil je dat je ouders niks weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom mogen je ouders het niet weten? Wratten hebben is niet iets waarvoor je je hoeft te schamen, je kan er immers niks aan doen dat je ze krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel het gewoon aan je ouders.
mijn broertje is zovaak met mijn ouders naar de doktor gegaan om ze weg te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna iedereen heeft wel eens een wratje, dat is niks om je voor te schamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me geen gezonde situaties als je eigen ouders dergelijke dingen niet mogen weten.

Antwoorden (13)

formule w of met schil vantuinboon of insmeren met ui
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwakzalverij
Dat is alles wat ik erover te zeggen heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
formule w ook of was je wat te snel met je oordeel?
Je kan wel zelf naar de dokter toe. Gewoon bellen en een afspraak maken. Ik doe dat zelf ook al zeg ik het wel tegen mijn ouders maar dat hoeft niet perse.
Waarom mag niemand het weten? Op een intieme plek? Je ouders zullen heus niet flippen. Jij kan er immers niets aan doen.
Als je het zelf probeert te verhelpen kan je enorme littekens krijgen.
En vergeet niet: je huisarts heeft geheimhoudingsplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Je kan een touwtje strak vastbinden om je wrat en zo een paar dagen laten. Het zal vanzelf eraf vallen omdat er geen bloed en andere dingen er niet meer bij komt. Maar toch zal ik wel met je ouders praten als ik jou was want het is uiteidelijk wel iets wat met je gezondheid te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wrat kan worden aangestipt met een aanstipvloeistof. Daarbij wordt het bovenste huidlaagje week waarna het kan worden afgeschraapt. Vermijd bij de behandeling contact met de gezonde huid. U kunt de gezonde huid beschermen met een pleister of door deze in te smeren met vaseline, zinkzalf of zinkolie.
Let op: aanstipvloeistoffen zijn uiterst brandbaar. Houd ze daarom uit de buurt van vuurbronnen en sluit ze na gebruik onmiddellijk af.

Wratten kunnen ook verwijderd worden met behulp van vloeibare stikstof. Deze methode wordt veel toegepast door de huisarts. Sinds kort is er echter ook een middel op basis van de vloeibare stikstofmethode dat u zelf kunt toepassen (Wartner).
Wartner bevriest de wrat ter plaatse waardoor er een (on)zichtbaar blaasje ontstaat onder de wrat. Na een dag of tien valt de bevroren huid met de daarop behandelde wrat er vanzelf af. Onder het blaasje heeft zich dan inmiddels een nieuwe huid gevormd.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wratten gehad maar die aanstipdingen hielpen voor geen meter, uiteindelijk toch maar laten bevriezen door de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 fremar
@Roland1995:in je 2de deel van het antwoord gaat het over vloeibare stikstof, dat is bevriezen.
Je kunt wel degelijk zelf naar de huisarts, en die heeft de beste middelen en methodes, geloof me.
En je hoeft je nergens voor te schamen: je hebt een wrat, die krijg je door een virus, kan iedereen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt zo te zijn dat duc-tape ook zou helpen. Dat was wetenschappelijk bewezen ofzo.
Ik heb hier geen ervaring mee.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ductape heeft bij mij 1 keer geholpen inderdaad. Stukje op je wrat doen en zo lang mogelijk laten zitten tot het echt vies wordt, dan vervang je het. Bij mij is m'n wrat zo na 3 weken weg gegaan.

Ze zeggen ook weleens ochtendurone, maar of je dat wilt proberen is aan jou ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Urine werkt niet, ook dat heb ik al geprobeerd. Uiteindelijk zijn ze vanzelf weggegaan.
ik snap even je geheime missie hier niet eigenlijk (tenzij het over genitale wratten gaat maar daar ga ik niet van uit)

een wrat word veroorzaakt door een virus. dit virus heeft iedereen bij zich, maar als je weerstand (nog) niet optimaal is kan je een heuse wrat krijgen. niets raars of onmenselijks aan dus.
sommigen hebben hun hele leve maar 1 wrat, anderen 3, weer anderen 30 en ga zo maar door.
het heeft niets te maken met een slechte verzorging of andere nare dingen, dus je ervoor schamen hoeft gewoon niet.

omdat wratten besmettelijk kunnen zijn lijkt het me verstandig om dit even door te geven aan de rest van je huisgenoten (slippers aan in de douche en klaar weer)

maar nu, je wil van je wrat af. de huis tuin en keukenmiddeltjes kan je proberen, maar je kan ook vragen of je dokter een wratten spreekuur heeft (wratje bevriezen en klaar, soms nog een herhaling nodig en dan is het ook echt weg!)
zelf een spulletje halen (tussen de 7 en 20 euro (van aanstippen tot zelf bevriezen)

als jij perse niet wil dat je dokter aan je ouder laat weten dat jij hem/haar bezocht heeft voor een (simpele wrat waarvan hij er wekelijks heeeel veel van ziet) dan kan je dit aangeven. de huisarts heeft namelijk een beroepsgeheim.

wel snel besluiten wat je wil en het wratje het leven zuur maken voor je er meer krijgt

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij het kruidvat verkopen ze een middel a la dat bevriezen bij de dokter, iets minder koud en de artsen zeggen dat het niet werkt maar hier hebben we er alle wratten mee weggewerkt. kost ca 10 euro. Een soort bus waar je een watje steenkoud mee maakt en die moet je er dan tegenaan houden

Echter, ook ik ben van mening dat jij een probleem hebt maar dat is NIET die wrat. Hoe weet je zeker dat het een wrat is als je het aan niemand laat zien? Ik wil je niet bang maken want het zal vast niet maar STEL dat het wel iets anders zit, zit jij met anti-wrat middelen te prutsen.

Dus aub toch even aan één van je ouders laten zien óf aan de huisarts.

Dit is valse schaamte en nergens voor nodig, echt niet!!!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wartner bedoel je? Het werkt inderdaad niet altijd, bij de wratjes van mijn dochter deed het niks. Er zullen vast wel verschillende 'sterkten' in wratjes zijn.
amigo
13 jaar geleden
dat klopt, maar ik vond het minder belastend dan bij de dokter een vreemd iemand laten prutsen en dat vonden mijn kinderen ook zaten daarom keurig en dapper stil en gelukkig werkte het bij ons wel (na weken zo'n salicylzuur van de dokter smeren wat NIKS deed)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 's ochtends wakker wordt heb je vaak tandplak op je tanden...als je dit met je vinger er vanaf haalt en op je wrat smeert is hij met een paar dagen weg... Niet bij iedereen werkt bevriezen of Het spul van de drogist of apotheek...het is te proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die hier lukraak advies geeft over huismiddeltjes en middeltjes bij de drogist: kijk uit!
Wie weet is het geen wrat (een 12 jarige kan zich best vergissen).
Wie weet zit de wrat op een gevoelige plek (vandaar de geheimhouding?), en zijn die huismiddeltjes hartstikke schadelijk.
De enige die advies kan geven is iemand met een beetje verstand ervan die het gezien heeft! Bij voorkeur toch je ouders of je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was dan zou ik het mijn ouders wel vertellen gezien je leeftijd of aan een van je ouders in ieder geval.
Ik weet dat je dat niet wil en mss zit ie op een voor jouw rare plek maar je bent heus niet de enige.
Dan kun je vervolgens alleen naar de dokter als je ouder(s) dat goed vinden.
Miss is het wel een steenpuistje, ook niet erg hoor, of iets dergelijks en dan smeer je er van alles op zonder dat het helpt.
Schaam je niet joh, komt wel goed.