Ik ben in November geopereerd aan een gescheurde Meniscus. Een stuk is verwijderd. Toch heb ik nog steeds last van vocht in de knie. Is dit normaal?

Ik krijg 1x per week fysiotherapie om de spieren in mijn been sterker te maken. Dit gaat goed, maar het vocht in de knie wil maar niet wegtrekken, terwijl ik het idee heb dat het door meer te bewegen en te koelen het vocht juist minder moet worden. Nu heeft een collega van mijn moeder gezegd dat teveel vocht op de geopereerde plek uiteindelijk schadelijk kan zijn voor de knie. Is dit normaal? En hebben bloedverdunners ook invloed op het vasthouden van vocht? Ik slik deze namelijk. Daarnaast heb ik een wat minder goede bloedsomloop in de knie. Kan dat ook invloed hebben? Wie kent dit probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat duurt wel lang eigenlijk, vind ik. De fysio ziet dat toch ook? Is het herstelproramma te zwaar misschien? Toch nog niet aan gewichten hngen, met je gezwollen knie? Misschien moet je knie wel even een weekje rust. Het is wel iets om andacht aan te besteden. Anders even bellen met de (secretaresse van) de orthopaed die je geopereerd heeft.

Deze info vond ik nog:

Zwelling / vocht in de knie (hydrops): na artroscopie is het normaal dat de knie gedurende enige dagen tot ongeveer 2 weken dik is. De operatie veroorzaakt een reactie van het slijmvlies in de knie. Bij knieën met (enige) artrose kan de knie soms wel 6 weken na de operatie wat dik blijven.

Ook kan in de knie een bloeding ontstaan die zwelling van de knie veroorzaakt. Dit vocht en bloed wordt door het lichaam zelf opgelost om uiteindelijk volledig te verdwijnen. Deze klachten kunnen ook goed reageren op het gebruik van een ontstekingsremmer en op het koelen van de knie.

Verder is het normaal dat het kapsel rondom de wondjes na de operatie opgezet is. Dit kan aanvankelijk de beweging van de knie wat belemmeren. De zwelling rond deze wondjes verdwijnt geleidelijk binnen 6 weken volledig.

http://www.rijnlandorthopedie.nl/content.asp?id=152