Hoe kom je snel hiervan af?

soms heb ik het opeens; ik zit ergens, en mijn tenen doen opeens veel pijn, en ik kan ze niet bewegen. naarmate de tijd verstrijkt kan ik ze steeds verder bewegen, en na een tijdje (1,5 minuut) kan ik mijn tenen weer normaal bewegen.. is dit zorgwekkend, en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je spier voelt hard en gespannen aan en is zeer pijnlijk. Bewegen gaat moeilijk en er zijn geen zwellingen of bloeduitstortingen te zien?

Dan is het kramp

Spierkramp ontstaat doordat de zenuwen die de spieren doen samentrekken, verkeerd reageren en te veel signalen doorsturen om samen te trekken. Soms verschijnt spierkramp zonder aanwijsbare oorzaken maar meestal zijn er wel herkenbare oorzaken aanwezig.

Mogelijke oorzaken zijn:
· Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
· Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans.
· Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid.

Bij kramp is het belangrijk om de opgetreden reflex te doorbreken zodat de spiervezels weer in hun normale patroon gaan aanspannen en ontspannen. Het beste kan je dit bereiken door te proberen de verkrampte spier te rekken. Omdat rekken bij "teenkramp" niet lukt kan men daar overgaan tot "wrijven en knijpen" om de reflex te doorbreken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Werken je zenuwen wel goed? Anders toch even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je bloeddoorstroming niet goed is. Als het bloed zich ophoopt in je tenen, heb je hetzelfde gevoel als wanneer je vroeger thuiskwam na het schaatsen met bevroren voeten en binnen begint dan het bloed weer te stromen. Is het deze pijn, dan is er iets niet goed en moet je bloedverdunners gebruiken: naar de huisarts dus.
13 jaar geleden
is het geen kramp ?
ik heb dat ook wel eens oppeens in mijn tenen,
dan duw ik de tenen even wat naar boven en dan gaat het weer over.