Ik ben 15 jaar oud, en heb het de laatste tijd heel erg warm, en begin bijna te zweten, mijn lichaamstemperatuur is 38.4. is dit wel goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, dan heb je koorts en is er dus iets aan de hand. In de meeste gevallen is koorts een reactie van je lichaam op een infectieziekte. De veroorzaker is meestal een bacterie of een virus, zoals bij griep of verkoudheid. Het lichaam kan binnengedrongen bacterieën of virussen beter bestrijden bij een hogere lichaamstemperatuur. Zodra het lichaam de infectie de baas is, zal de koorts vanzelf verdwijnen.
Raadpleeg je huisarts wanneer:
* de koorts langer dan 4 dagen hoger dan 39,5ºC is;
* je een stijve nek hebt en pijn voelt als je voorover buigt, je je suf voelt en gevoelig bent voor licht;
* je de afgelopen periode in de tropen bent geweest;
* de koorts na een eerdere daling opnieuw stijgt.
Amadea
13 jaar geleden
Ja, er is iets aan de hand als het langer aanhoudt dan 4 dagen, maak een afsprak bij je huisarts.

http://www.drogisterijhetgeheim.nl/advies/zelfzorg/koorts

Temperatuur van het lichaam
Een normale lichaamstemperatuur ligt bij kinderen en volwassenen tussen de 36,5 graden en 37,5 graden. 'S nachts is de temperatuur het laagst, en in de namiddag is de temperatuur het hoogst. Men spreekt van verhoging wanneer de temperatuur boven de 37,5 graden uitkomt. Er is sprake van koorts wanneer de temperatuur hoger is dan 38 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, onder koorts verstaan we een stijging van de lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius. Normaal is de lichaamstemperatuur tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius. Bij een temperatuur tussen de 37,5 en 38 graden Celsius spreken we van verhoging.

Koorts wordt ook hyperthermie of pyrexie genoemd, zeer hoge koorts (boven 42 graden Celsius) hyperpyrexie. Let wel dat koorts geen ziekte is maar een verschijnsel en dat het de natuurlijke reactie is van het lichaam op een onderliggende infectie of ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt hier niet van koorts, maar van verhoging. Als je een meisje bent dan kan het ook te verklaren zijn dat de maandelijkse periode op komst is, dan heb je ook vaak te maken met een verhoging.