Hoe komt het dat een blindedarmontsteking zo gevaarlijk kan zijn en is het altijd dodelijk?

Een familielid van mij had kort geleden een blindedarmontsteking en kreeg uiteindelijk een spoedoperatie om dit te stoppen. Dit is gelukt maar het was kantje boord. Hoe komt het dat een blindedarmontsteking zoveel pijn veroorzaakt en gevaarlijk kan zijn. Zal je er ook echt altijd aan overlijden als er niks gedaan wordt?

een maand geleden
jc54
een maand geleden
Het gevaar vab een blindedarmontdteking schuilt er in, dat de appendix kan scheuren en dan veel schade aan kan richten.

Antwoorden (1)

Als een ontsteking aan de blinde darm niet correct en/of tijdig wordt behandeld kan hij open scheuren, en de onderbuik besmetten met de darminhoud Dat is per definitie dodelijk, mits onbehandeld. En zelfs die behandeling biedt geen garantie op succes. Dat-ie scheurt is niet perse gezegd, maar de kans is wel groot. Er zijn ook milde ontstekingen die vanzelf genezen, maar het is onverstandig en onverantwoord om daar op te gokken.
een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Klopt zie ook bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buikvliesontsteking