Is het echt zo slecht om je handen aan de kachel te warmen of met warm water?

Ik werk buiten en heb erg veel last van koude handen,zodra ik gelegenheid heb warm ik ze aan kachel of warm water(heb er soms echt geen gevoel meer in)maar ik hoor wel eens zeggen dat dat slecht is,je zou er zelfs reuma van kunnen krijgen.
Is dat echt zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Reuma is een auto-immuunziekte waarvan de oorzaken nog niet helemaal duidelijk zijn, maar je krijgt het niet van dit soort acties.
Als je handen echt helemaal onderkoeld zijn, kun je ze beter onder lauw water houden dan direct onder erg warm water - de bloedvaatjes in je huid zijn samengetrokken, en als je ineens veel warmte toevoert, gaan ze ook snel weer openstaan, waardoor de nog aanwezige kou in je weefsels juist meer invloed heeft. Daardoor kun je blijvende klachten krijgen (zere handen, jeuk, huidproblemen).
Als je handen weer een beetje gevoel hebben, kun je de waterstraal wat warmer instellen.
Goede handschoenen zijn zeker geen optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer van de laatste zin,natuurlijk zijn goede handschoenen optie,heb al tig soorten uitgeprobeerd maar moet er ook uren achter elkaar mee kunnen werken.
Te dikke hebben geen grip,helaas maar wanneer je suggesties hebt houdt ik me van harte aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik al, want anders zou je dit probleem niet hebben natuurlijk.
En suggesties, mja, hooguit dingen als: ga in de winter in een warm land werken, of werk alleen in de zomer buiten - niet zo praktisch denk ik ;p

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, dit is helemaal niet slecht voor je! Ik heb nog nooit gehoord dat dit slecht voor je is en al helemaal niet dat het reuma kan veroorzaken (is ook niks van te vinden op internet).
Het enige waar je mee moet uitkijken is als je onderkoeld bent. Je mag dan absoluut niet wrijven (maakt weefsels kapot) en je moet dan ook niet je handen gaan verwarmen aangezien er dan meer bloed naar je handen gaat verlies je nog meer warmte.
Maar als je alleen koude handen hebt is verwarmen via warm water (of een kachel) een hele goede methode.

Als je nog eens hoort dat het slecht voor je is moet je maar eens goed doorvragen waarom dan wel niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik wel weet is, dat je er " winterhanden" van kunt krijgen: dus een uitgedroogde huid, rood, kloofjes, jeukende en/of pijnlijke handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele generaties voor ons deden dat, lekker de handen warmen aan de kachel.

Voor buitenwerk heb je van die handschoenen met halve vingers. Dus vingertoppen vrij. Misschien scheelt dat al iets?