rib breken bij het hoesten?

Mijn moeder heeft 17 jaar geleden toen ze van mijn broer zwanger was haar rib gebroken. Ze heeft nu last van de griep en ze moet heel erg hoesten en heeft veel last van haar rib. Kan het zijn dat de rib weer breekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (9)

Los van het eventuele risico met de klachten naar de dokter is voor nu het beste om te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op dezelfde plaats in ieder geval niet..
mogelijk heeft ze nu last van alle spieren en banden in haar borstkast en dat doet ook erg pijn ..smeer er vicks vaporub op, dat is ook goed voor de verkoudheid, smeer het ook op de rug op de hoogte van de longen..
en een pijnstiller erbij geven..beterschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal op haar rib altijd gevoelig blijven vooral als ze erg hoest, houdt het hoesten aan laat voor de zekerheid een rontgenfoto maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Breken doen ze niet, maar ze kunnen wel kneuzen door het hoesten en dat doet heel zeer. Probeer de hoestprikkel te onderdrukken met codeine tabletjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoesten doe je niet voor niets, gebruik geen codeïne om de hoest prikkel te onderdrukken. Hiermee voorkom je de pijn bij het hoesten, maar los je de oorzaak van het hoesten niet op.
Slecht advies dus.
Ik heb ooit toen ik kinkhoest (!) had een dermate pijn in mijn ribben gehad dat de dokter dacht aan een gebroken rib (was het niet) of gescheurde tussenribspier (niet te zien, dus daar hielden we het maar op

Nu had ik afgelopen voorjaar - tien jaar later - weer een zelfde pijn bij een andere rib. Echt of er wat gebroken was. Dus maar weer naar de (andere, Duitse) huisarts. En wat bleek ?? De pijn kwam uit mijn longen ; ik had een longontsteking. De pijn was zo ontzettend hetzelfde, dat ik er niet aan twijfel dat het die eerste keer ook een (niet gediagnosticeerde) longontsteking moet zijn geweest

Laat dat dus zeker uitsluiten. Je kunt een rib breken, je kunt een spier scheuren, maar een flinke pijnlijke longontsteking heb je een stuk sneller. En ja, het voelt als een rib. Je kunt ook nauwelijks hoesten en er ook niet op liggen of drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt wel zeker door heel erg te hoesten je rib breken.
Mijn huisarts dacht dat nl. ook eens van mij.
Ik heb toen voor de zekerheid ook foto's moeten laten maken.
Het komt niet vaak voor, maar kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast kleine haartjes in de keelholte en neus die grof vuil vasthouden en slijmvliezen die fijnere deeltjes naar boven in de keelholte brengen is de hoest de laatste stap om het vuil uit de longen naar buiten de keel te brengen (hoesten) waarna het slijm wordt doorgeslikt of uitgespuugd.

Mensen die, bijvoorbeeld door een motorische handicap, niet kunnen hoesten, lopen een groot risico op longontsteking, wanneer ze zich verslikken. De hoestreflex heeft een belangrijke functie bij het schoonhouden van de luchtwegen.

Hoest kan optreden als gevolg/symptoom van andere aandoeningen (bijvoorbeeld verkoudheid (virale bovensteluchtweginfectie), griep, zuurbranden, bronchitis, astma, COPD, longontsteking, tuberculose, stoflongen en longkanker).

Bij bepaalde vormen van luchtwegaandoeningen, zoals bij kinkhoest, zijn er gevallen bekend van mensen die zo veel en hard moeten hoesten dat de ribben ervan breken, of de borstspieren doorscheuren.

Dit heb ik van wikipedia gehaald, ik hoop dat de extra informatie er rondom niet erg vindt, dat vind ik altijd erg interessant, ik hoop jij en de anderen ook! :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ribben breken is dus wel een beetje het laatste waar je aan moet denken als je verder geen aandoeningen hebt. Zoals de ziekte kinkhoest dus. Maar het kan dus wel!

Dat ze die rib 17 jaar geleden nog een keer heeft gebroken maar overigens niet uit als die goed herstelt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort antwoord: ja, door zeer hevig hoesten kun je een rib kneuzen of zelfs breken.

Is het een productieve hoest (hoest ze veel slijm op) of zit ze al in het stadium dat ze vooral hoest door irritatie door het hoesten. In het laatste geval kan een hoestdempend middel de cirkel doorbreken.

Laat haar in ieder geval even naar een dokter gaan!

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de volledigheid: ik bedoel een hoestprikkeldempend middel, niet zomaar een hoestsiroop. Wel mee oppassen, ook al is het vrij verkrijgbaar, het zijn bepaald geen smarties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rib breken door het hoesten is heel goed mogelijk. Mijn vrouw heeft enkele jaren geleden kinkhoest gehad en tijdens een hoestbui een rib gebroken.
Het is onwaarschijnlijk dat hij 2 maal op dezelfde plaats breekt want daar is hij (als hij goed geheeld is) sterker dan ernaast.