vervolg op niezen vraag van feeeemmmm

feeemmm stelde vandaag de vraag waar het woord gezondheid vandaan komt als antwoord als je niest. Conclusie daaruit was voornamelijk dat mensen je gezond wensen dat je niet ziek wordt. Nu krijg ik heel vaak proost te horen, waar komt dat dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

voor het proosten word vaak eerst even de aandacht gevraagd (bijvoorbeeld op een trouwerij)
als je niest vestig je de aandacht.
als reactie op jou onbedoelde aandachtsvraag is dan de proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je proost (op iemand drinken) wens je diegenen goeds toe. Gezondheid zeg je inderdaad omdat je diegene gezond wenst. Proost zeg je als je iemand goeds wenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Proost" komt van het Latijnse "prosit". In het Duits gebruiken ze het nog letterlijk zo.
Het betekent zoiets als: "dat het in je voordeel moge zijn".