Ik heb het idee dat mijn huisarts mijn klachten niet voldoende behandeld. Is dit waar?

Halverwege vorige week heb ik een haarverf allergietest gedaan op één van mijn enkels.
De haarverf heeft sinds die tijd steeds meer door mijn huid en vlees heengevreten en zo een vrij diepe wond gemaakt met een doorsnede van ongeveer 7 cm.
Hiervoor ben ik afgelopen donderdag voor het eerst naar mijn huisarts gegaan, die heeft het toen bekeken en me antihistamine voorgeschreven, wat ik meteen ben gaan gebruiken.
Vrijdag waren mijn klachten dusdanig verergerd dat ik mijn enkel niet meer kon buigen zonder een heftige pijn te ervaren, dus ben ik naar de assistente van mijn huisarts gestrompeld. Deze meldde mij vervolgens dat ik pijn in mijn enkel had omdat ik te wijde laarzen zou dragen, dat ik laarzen zou moeten dragen die ik strak vast kon veteren. De diepe, chemische brandwond had er volgens haar niks mee te maken. Mijn antwoord daarop -ik had juist wijde laarzen aangetrokken zodat er geen druk op de wond zou komen; een laars strak vastveteren om een openliggende enkel is geen pretje- werd met een blabla-verhaal weggewuifd. Een verbandje eromheen en alles zou goed komen.
Mijn enkel werd dikker en dikker, de wond pijnlijker en roder, en de nacht van zaterdag op zondag kon ik niet slapen van een helse pijn die door mijn hele been trok.
Zondagochtend ben ik, steunend op mijn moeder en haar vriend omdat ik niet meer kon lopen van de pijn, naar de huisartsenpost geweest. --Zie reacties--

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dienstdoende arts stelde vast dat mijn enkel inderdaad dik, rood en warm was, en gaf me vervolgens een zilvernitraatzalf en een vers verbandje. Zolang ik geen koorts had was er volgens hem niks aan de hand. Maandagochtend sta ik vol frisse moed op, om vervolgens van pijn ineen te krimpen zodra ik gewicht op mijn gewonde been zette. De pijn was nóg erger, van mijn tenen tot mijn lies, mijn enkel dikker en mijn voet paars.
Dus maakte ik weer een afspraak met mijn huisarts.
Die drukte hier en daar op mijn pijnlijke been en liet vervolgens de assistente weer een nieuw verband aanbrengen, zónder de zalf die ik van de weekendarts had gekregen, want dit zou niet nodig zijn. Een vettig gaasje was voldoende. Hij zei zelfs dat ik mijn antihistamine tabletten niet meer hoefde te gebruiken.
Maandagavond zijn mijn klachten op hun toppunt.
Van halverwege mijn voet tot halverwege mijn kuit zit er niks meer dan een grote, harde, pijnlijke bult met een diepe brandwond erin. Lopen is onmogelijk; veel te pijnlijk, ondanks de 600 mg Ibruprofen tabletten die ik slik.
Morgen ga ik gewoon weer naar mijn huisarts, maar ik geloof hier eigenlijk niet meer in. Ben ik nu gek, of hoort dit anders behandeld te worden?
Dit soort klachten zijn toch niet normaal?
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een ellende november, beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, wat zal jij blij zijn dat je die troep niet op je hele hoofd hebt gesmeerd, zeg !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Ja Marleen, gelukkig weet ik van mijn haarverfallergie, maar de eerste dag bleef een reactie uit en had ik bijna een pluk haar geverfd, bij wijze van een tweede test...
Dat had heel fout af kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou zowel je huisarts, assistente als huisartenpost hebben raar gehandeld. Als je klachten niet goed worden behandeld zou ik zeker naar een ander gaan of eventueel direct naar de ehbo van het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jakkie darrie wat een narigheid! ik kan je helaas niet helpen, maar wens je veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou op dit punt naar de spoedeisende hulp gaan denk ik. Dit klinkt niet goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad spoedeisende hulp en daarna een andere huisarts nemen al dan niet na indiening klacht over de huidige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh wat naar zeg NovemberGraye, beterschap! Ik zou naar de spoedeisende hulp gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties.
Vanmiddag ga ik langs bij de huisarts die me op de huisartsenpost gezien had, deze nam me tenminste serieus.
Ik wacht af wat hij zegt.
Tot die tijd heb ik gelukkig pijnstillers.
Ik zal niet zo snel naar de Eerste Hulp gaan, dan voel ik me alsof ik medische aandacht ontneem van mensen die wellicht iets veel ergers hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bewonderenswaardig, absoluut. Ik wil je wel iets op je hart drukken: nog veel belangrijker dan het niet medische aandacht ontnemen van mensen die iets ergers hebben, is herkennen wanneer je zelf iets 'ergers' hebt dat direct medische aandacht nodig heeft. Die kleuter die een stuiver in zijn neus heeft gestopt kan dan best even wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, SuzyQ, ik denk dat je gelijk hebt.
Ik ben niet zo snel met medische hulp zoeken, denk altijd dat het wel weer over gaat.
Ook nu was ik niet (zo vaak) naar de huisarts geweest als mijn moeder me niet bijna gedwongen had, haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom net terug van het bezoek aan de arts van de huisartsenpost; wat een fijne man is dat.
Hij zei dat het niet ontstoken is, hij heeft zelfs aan de wond geroken om dit vast te stellen, wat ik toch wel vond getuigen van toeweiding aan zijn vak. (Ik zou het zelf al niet durven.)
Het zou een natuurlijke reactie van het lichaam zijn om de schadelijke stoffen tegen te vechten, door vocht uit te scheiden uit de lymfeklieren. Dat zou de verdikking, pijn en verkleuring veroorzaken.
Dat het alleen maar erger wordt is volgens hem niet helemaal normaal, maar in sommige gevallen gebeurt dit wel, dus hoef ik me nergens om druk te maken, verzekerde hij me.
Hij vond het ongelooflijk dat mijn huisarts me adviseerde de zilversulfadiazine zalf niet te gebruiken en te stoppen met de antihistamine en vond dat ik hier vooral mee door moest gaan, en ook met de pijnstillers.
Donderdag moet ik nog een keer naar zijn spreekuur komen voor controle. Nu heeft hij eigenlijk niks meer gedaan dan -net als de andere arts en de assistente- een nieuw verband aanleggen, maar hij heeft het in elk geval goed onderzocht en gaf me de informatie die ik wou hebben; het heeft me gerustgesteld. En ik werd gevraagd om zelf de wond schoon te maken, wat toch wel even anders was dan de assistente van de andere huisarts, die er op een uiterst lompe manier met een doekje doorheen ragte.
Ik weet wel naar welke dokter ik voortaan ga...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Loenie, het is toch wel fijn als je zelf weet wat er aan de hand is op zo'n moment!
En ook als een arts goed kijkt naar wat er mis is, in plaats van er een nieuw verband op te doen zodra het vorige eraf is gehaald...
Nu lig ik lekker languit op de bank met een flinke dosis Ibuprofen en word op mijn wenken bediend. (Best fijn als je niet kan lopen, haha!)
En misschien komt een zeker persoon zo nog even langs, als je weet wie ik bedoel!
Met mij komt het wel goed. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat de drempel uiteindelijk niet te hoog voor je lag om naar een dokter te gaan en dat je nu wél de informatie kreeg waar je recht op had. Eén van de taken van een arts is het geruststellen van patiënten. En ruiken aan een wond hoort ook er ook bij. Mij zal je niet horen beweren dat gezondheidszorg geen smerig werk is. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, Keesvi, als je niet weet wat er mis met je is maak je je alleen maar zorgen en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het genezingsproces!
Werk jij in de gezondheidszorg? Loenie, je hebt helemaal gelijk.
De afgelopen tijd heb ik me niet slecht kunnen voelen, ondanks een gat in mijn been en ik zit ook nog aan een holtercardiogram terwijl ik allergisch voor de plakkers ben.
Het maakt niet uit wat er gebeurt, ik zit alleen maar te lachen! ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig ben je een beetje gerustgesteld, hopelijk gaat het vanaf nu de betere kant op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe raad je het, NG? :-) Inderdaad, praktijkverpleegkundige, maar in mijn huidige functie vooral vóór en niet na de huisarts. Dwz. dat ik spreekuren doe waarbij ik als eerste word geconfronteerd met dergelijke klachten. Dat schept wel een speciale verantwoordelijkheid omdat datgene dat bij de huisarts, of andere disciplines, thuishoort daar ook ondubbelzinnig terecht moet komen.
@ Loenie: ik vind dat gezondheidszorgers in de eerste plaats lief moeten zijn voor hun patiënten. Ben het helemaal met je eens! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen zekere grenzen natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap meid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap NovemberGray! Wat een verhaal zeg, ik hoop dat heel veel mensen dit lezen en er lering uit trekken, en vooral goed de bijsluiter lezen voor ze die bende op hun hoofd smeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Jettemme, het verhaal is zelfs nog mooier geworden...
De wond is alleen maar erger geworden, ik ben elke dag naar de arts gegaan voor controle, en sinds gisteren is het flink ontstoken.
Daarom moest de arts gisteren de buitenkant van de wond wegsnijden. Zonder verdoving. Dat was echt héél erg.
Ik kan nog steeds niet lopen, maar nu heb ik gelukkig krukken, zodat ik niet meer zo van anderen afhankelijk ben. Jammer genoeg kan ik deze niet gebruiken in de sneeuw...
Als ik deze verf op mijn hoofd zou hebben gedaan dan was ik misschien wel dood geweest. Ongeluk zit in een klein en onverwachts hoekje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee dingen moet je direkt doen: 1) Je oorspronkelijke huisarts aanklagen bij het Medisch Tuchtcollege. Het had immers niet zo'n vaart gelopen als zij je direkt correct had behandeld. Nu moet je maar afwachten of er geen littekenvorming gaat optreden. 2) De fabrikant van de haarverf per aangetekend schrijven aansprakelijk stellen voor alle schade. Je had idd wel dood kunnen zijn.
Ik wens je veel sterkte meis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vienne86, bedankt voor je wensen en het meedenken. Mijn huisarts zat inderdaad fout.
Wat ik tegen hem ga ondernemen weet ik nog niet. De haarverffabrikant daarentegen heeft niks misdaan.
Zij kunnen niet helpen dat ik een allergie heb.
Waarschijnlijk stond er ook een waarschuwing op de verpakking dat het product allergische reacties op kan wekken, maar dat heb ik niet bekeken omdat ik dat al wist.
Je kan met een pinda-allergie ook wel pinda's gaan zitten eten om vervolgens de producent aan te klagen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. We zijn Amerika niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikweet niet of je je huisarts kunt aanklagen ; de eerste keer zag het er nog niet zo erg uit, en op jou omschrijving kon het ook alleen maar ene haarverfallergie zijn, waarvoor het voorschrijven van antihistaminica (tegen allergische reacties) toch de meest logische stap lijkt.
Op alle haarkleurmiddelen staat het in elk geval altijd. De enige die voor zover ik kan beoordelen in dit verhaal echt verwijtbaar fout heeft gezeten is de assistente die in de doktersstoel is gaan zitten en daarmee een verkeerde diganose en 'behandeling' heeft voorgesteld. Dat moet je zéker met je huisarts overleggen, want ik denk dat daar minimaal een goed gesprek op zijn plaats is.

Het beste antwoord

Als ik je verhaal zo lees, geef ik je helemaal gelijk dat je klachten niet voldoende zijn behandeld. Zowel in mijn omgeving als hier op GV zie ik vaak dat mensen blijven teruggaan naar een huisarts als ze eigenlijk al geen vertrouwen meer in hem/haar hebben.
Weet dat je je eigen huisarts mag kiezen. Stap over naar een huisarts die je wel vertrouwd. Want als het vertrouwen is geschaad is stap 1 op weg naar herstel al fout gegaan.
Behalve als je in een klein dorpje woont, zullen er toch wel meer huisartsen in je omgeving zitten? Informeer eens, ga kennismaken en laat je overschrijven en je dossier opsturen.
NB Ik moet ook denken aan de eerder genoemde wondroos... Kan erg moeilijk zijn om eraf te komen. Dus je moet zeker snel naar een arts!
Succes en een voorspoedige genezing toegewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zal blij zijn dat je die haarverf niet meteen op je hoofd hebt gebruikt. Bij pijn, roodheid, uitstraling daarvan naar de omgeving als complicatie van een wond denk ik aan erysipelas oftewel wondroos, zeker als er sprake is van koorts of flinke verhoging. Dat is een bacteriële infectie van de diepere huidlagen.

De koorts mis ik in je verhaal maar een diagnose op afstand gaat natuurlijk al gauw mank. Het beste kun je toch aan je huisarts vragen om uitleg over wat er precies met je aan de hand is. Als je zo heftig allergisch reageert moet je welhaast een allergische voorgeschiedenis hebben.

Doe in de tussentijd een nat verband op die wond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De koorts mis ik in je verhaal maar een diagnose op afstand gaat natuurlijk al gauw mank."
Leuke woordspeling, haha, :( Als ik aan mijn huisarts vraag wat er mis met me is, is het antwoord dat ik een 'wondje' heb...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kon het niet laten, NG, hoewel ik die woordspeling pas zag na intikken. :-) Ik vind dat je je huisarts moet kunnen vertrouwen, dus geef het niet te snel op. Maar als je blijft verrekken van de pijn en je geen goede uitleg krijgt dan schort er kennelijk iets aan de arts-patiëntrelatie en kun je beter iemand opzoeken met wie je wat soepeler kunt communiceren. Zelf hou ik wel van recht voor z'n raap-dokters maar ze moeten ook weer niet bagatelliseren wat ik belangrijk vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment heb ik er al helemaal geen behoefte meer aan om naar mijn huisarts te gaan, ook al werd ik net wakker met een enorme, paarse voet en onderbeen; het is weer verergerd.
Ik ben daar nu al zo vaak met niks teruggestuurd...
In plaats daarvan ga ik proberen een afspraak te maken met de arts van de huisartsenpost, die nam het tenminste serieus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De HAP werkt buiten kantooruren maar ik zou in ieder geval niet wachten tot vanavond. Je zou wel naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis kunnen gaan. Ik ben wel heel benieuwd wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, deze man heeft een eigen praktijk; daar heb ik zojuist een afspraak kunnen maken.
Ik zal je op de hoogte houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag, dank, en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, ik ben net terug van de arts, het verslag lees je onder de reacties bij mijn vraag. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi: dit is precies de reden dat op al die haarverf altijd staat dat je éérst een test moet doen op bijvoorbeeld de binnenkant van je elleboog...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo: Dat geloof ik graag maar doet iedereen dat? Mijn broer is ongediertebestrijder en zijn vrouw kapster. Ik denk dat zij meer risico's loopt op chemisch gerelateerde aandoeningen dan hij, vooral omdat bij mijn broer overduidelijk is dat hij met giftige stoffen werkt met alle beschermende maatregelen van dien. Dat is bij haar veel minder duidelijk, terwijl beschermende maatregelen zich hooguit beperken tot incidenteel gebruik van een paar plastic handschoentjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo, er zijn relatief weinig mensen met een haarverfallergie, en hetzelfde advies staat ook op veel andere producten.
Als ergens een ingrediënt in zit waarvan het bekend is dat het allergische reacties kan uitlokken, dan staat er meestal wel een waarschuwing op de verpakking.
'Gelukkig' was ik al goed op de hoogte van het feit dat ik allergisch was; ik was model voor kapperszaken en begon een week voor mijn haar gedaan werd al met antihistamine, om na het verven, knippen en stylen direct de fotoshoot te doen, want anders was het te laat... Alleen nog nooit zo'n heftige reactie gehad. Keesvi heeft gelijk wat betreft zijn schoonzus; in haarverf zitten -ook voor mensen die niet allergisch zijn- veel schadelijke stoffen. En dat smeer je dan recht op je hersenpan...
Zo is er in studies een verband gelegd tussen PPD (de stof die allergische reacties oproept en dus o.a. in haarverf zit) en non-Hodgkin lymfeklierkanker en eierstokkanker.
Dit is alleen nooit door de autoriteiten aangenomen, anders was de stof niet langer goedgekeurd.
PPD wordt gebruikt in veel cosmetische artikelen.
Ik vind dat je een rare dokter hebt en ik zou bij zo'n behandeling een andere zoeken. Met dat been zou ik onmiddellijk naar de eerste hulp van het ziekenhuis gaan. Misschien heb je behalve die wond ook een bloedvergiftiging.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, misschien doe ik dat ook wel...! +
zondag
13 jaar geleden
Sterkte!
Wat een vreselijk verhaal Novembergraye!!!
Uitgaande van je verhaal: ik zou hiermee onmiddellijk naar de EHBO gaan, niet meer terug naar een huisarts, en ook niet wachten tot morgen.
Voor wat betreft je vraag, of je huisarts je klachten wel of niet voldoende heeft behandeld: ik vind, dat wij hier op GV daar geen afdoend antwoord op kunnen geven: we horen alleen jouw kant en niet die van hem/haar erbij.
Misschien is het raadzaam om er op een later tijdstip, als je een goede behandeling hebt gehad, met hem/haar over te praten?
Ik wens je heel erg veel sterkte en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een klachtenprocedure starten, wat ik je zeker zou aanraden. Dit is een opeenstapeling van slechte beslissingen en onderschattingen, en dat moet ook aan de huisarts worden duidelijk gemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreselijk dat je huisarts je gewoon niet serieus neemt!
Het is geen splinter in je vinger waar je voor komt! Ik word gewoon boos als ik dit lees! Ga inderdaad naar de EHBO. Dat kan mooi, nu in het weekend. Laat je niet afschepen. Je moet heel goed bekeken worden en wat er aan te doen is.

Heb dus niet zoveel toe te voegen aan de reacties van de vorige schrijvers, maar wil je wel teunen vanuit de verte!

Snelle beterschap!!

Toegevoegd na 19 seconden:
steunen, dus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je teun... eh, steun!
Ik heb nu antibioticazalf, antihistamine, pijnstillers en krukken, dus de nood is niet meer zo hoog dat ik naar de EHBO zou hoeven gaan, gelukkig.
Wel moet ik elke doordeweekse dag terug voor een controle, bij een arts die me serieus neemt.
Hopelijk is het allemaal snel voorbij.
+