Door je stembanden te sparen, dus wat minder te praten, maar slikken is wel goed, veel water drinken en wat in de mond hebben, ik heb zelf een ander heel goed middel, waar ik veel baat bij heb, want ik heb zwakke stembanden omdat ik 4 jaar geleden stembandkanker heb gehad, helemaal van genezen, maar het blijft een zwakke plek, dus vaak hees, en dan is rust een heel goed middel voor mij , ik heb een beroep waarbij ik veel mag praten, dus is het voor mij een hele handicap, en ik raadpleeg ook vaak een logopedist, en die zegt het stem geluid voor naar de mond verplaatsen zodat je stembanden rust krijgen, dat is met zingen makkelijker dan met praten, probeer het succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is eigenlijk de zelfde beschadiging die je oploopt door veel schreeuwen of hoesten. Het gaat vanzelf wer over, binnen een week of hooguit twee. Je stem wat rust geven door te fluisteren of helemaal niet te praten versnelt het iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was er al bang voor... Toch een plus voor je nuchtere antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet fluisteren! Dat schijnt je stembanden nog zwaarder te belasten. Liever gewoon niets zeggen of opschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dar worden interessante spreekuren. Bij nagenoeg alle gesprekken heb ik de tolkentelefoon nodig...
Een goed 'smeermiddel' is honing verzacht en is lekker. Verder is het goed even niet te praten.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef ze voldoende rust, lijkt me de enige manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het trekt al weer iets bij. Gelukkig geen spreekuur vandaag. Dat scheelt. +