Hoe komt het dat ik telken krak dat volgens mijn kraagbeen vandaag komt?

Ik heb heel vaak dat hoor ik krak in bijvoorbeeld me elleboog. Dat kan soms dan ook behoorlijk pijn doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier de vraag goed opgeschreven: Hoe komt het dat ik telkens krak hoor, dat volgens mij van mijn kraakbeen vandaan komt?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik kan niet kiezen tussen de antwoorden dus ik doe geen beste antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

misschien heb je vocht tussen je gewrichten zitten.. en daarom zou je eens dit met je huisarts moeten bespreken, misschien kan hij je fysio kunnen vragen...

Toegevoegd na 27 seconden:
kan je fysio

Toegevoegd na 42 seconden:
kan je fysio

Toegevoegd na 47 seconden:
kan je fysio
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
heey marion, lukt ie ? hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
het komt wel vaker voor dat kraakbeen kraakt, dat is niet zo erg.
maar heb je er echt last van gewoon even naar de huisarts.
13 jaar geleden
De wetenschap is er niet over uit waar dat geluid vandaan komt. De meest waarschijnlijke verklaring is een theorie: tussen de gewrichten zit een vloeistof. In sommige gewrichtsstanden (elleboog strekken bijv.), wordt die vloeistof samen geperst. Onder druk zou dan dat geluid ontstaan. Maar het is dus niet bewezen.

Over het algemeen (omdat het idd pijn kan doen) wordt aangenomen dat het niet goed is voor je gewrichten om het geluid uit te lokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal uit je gewricht komen, niet per se van het kraakbeen.
Ik kan mensen doen griezelen door me eens lekker uit te rekken: alles kraakt. Maar ja, dat is al ruim 30 jaar zo, dus het zal niet zoveel kwaad kunnen (dokter heeft het weleens onderzocht maar kon niets vinden).
Maak je je zorgen: laat je huisarts ernaar kijken/luisteren.