vitamine b 12 teveel

ik heb voor een jaar terug een aantal keren vit b12 injecties gehad, daar voelde ik mij goed bij (heb fibromyalgie) nu wil ik het in tablet vorm gaan innemen, kun je daar ook teveel van krijgen en kan dat dan kwaad voor je lijf

Toegevoegd na 6 dagen:
inmiddels na een discussie met de h.a. heb ik de 1e injectie gehad, hij blijft maar zeggen dat ik al zoveel kwalen heb en dat daardoor ik mij zo moe voel. ik krijg het nu eerst voor 5 week en dan kijken we verder hoe het gaat. ik kan wel zeggen dat ik het nu al merk dat ik die injectie gehad heb. we wachten verder wel af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bij Stichting B12 informeren, zij hebben veel informatie over wanneer injecties of juist tabletten verstandig zijn. http://stichtingb12tekort.nl

Antwoorden (2)

hoi, ik krijg zelf vitamine b12 injecties omdat mijn lichaam het niet opneemt, ik zou als ik jou was toch de injecties blijven gebruiken omdat dit veel sneller en beter door je lichaam wordt opgenomen dan de tabletten.

maar je kan er inderdaad niet teveel van krijgen dus kwaad kan het niet. ik zou alleen wel de injecties aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine B12 zit normaal gesproken meer dan voldoende in je voeding, maar soms komt er een kink in de kabel. In je maag ontbreekt dan een bepaald stofje (intrinsic factor) dat nodig is om de vitamine in je bloed op te nemen.
Als dat het geval is, DAN is het verstandig om maandelijks vitamine B12 te gaan spuiten. Gewoon omdat dat de enige manier is om het binnen te krijgen, en je zonder vervelende afwijkingen aan het zenuwstelsel kunt krijgen (pernicieuze anemie).

Ontbreekt dus die intrinsic factor, dan kun je vitamine B12 eten tot je blauw ziet, maar je doet er helemaal niks mee. Dan zit er weinig anders op dan te blijven spuiten. Heel soms zie je dat een tijdelijk tekort door ondervoeding (bij of na een intensief of vegetarisch / veganistisch dieet of operatie bijvoorbeeld) opgelost kan worden met een paar injecties, maar vaak speelt ook het placebo-effect daar stevig in mee.

Het beste kan je huisarts met een eenvoudig maagonderzoek vaststellen hoe het is gesteld met je vitamine B12-opname en aan de hand daarvan besluiten of je moet spuiten, of slikken, of dat je voldoende binnen krijgt met je voeding (met name dierlijke producten). Een overdosis zul je niet snel krijgen, er zijn helemaal geen nadelige effecten van bekend. Vermoedelijk stopt je lichaam vanzelf met de opname als je teveel krijgt, i.e. je plast of poept het gewoon weer uit. (Zie link).