Het betekend:
ernstige chronische scoliose

Scoliose is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor een of twee bochten ontstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Scolose hoeft niet altijd behandeld te worden, maar aangezien dit ernstige scolose is denk ik wel dat behandeling op zijn plaats is.

Citaat van bron 2:

Behandeling:

Scoliose van minder dan 20 graden
Bij lichte vormen van scoliose bestaat de behandeling uit regelmatige controles om te zien hoe de scoliose zich ontwikkelt. Iemand met een lichte scoliose krijgt bovendien vaak oefentherapie om de lichaamshouding te verbeteren en de spieren van de rug te leren aanspannen. Deze behandeling moet voorkomen dat de scheefgroei verergert.

Scoliose tussen de 20 en 40 graden
Een jongere met een scoliose van meer dan 20 graden krijgt waarschijnlijk een bracebehandeling. Een brace is een korset van kunststof, soms met een metalen beugel eraan. De brace geeft tegenkracht aan de verkromming in de ruggengraat. Zolang de jongere groeit kunnen verkromming en draaiing verergeren. Daarom moet een brace gedragen worden tot de jongere is uitgegroeid. Is de kromming minder ernstig, dan is het soms genoeg om de brace alleen 's nachts, wanneer de meeste groei plaatsvindt, te dragen. Bij een ernstige scoliose moet het korset ook overdag aan.
Bij een volwassene geeft een korset vooral ondersteuning en verlicht eventuele pijn. De scoliose kan na de groei niet meer gecorrigeerd worden met een brace.

Scoliose vanaf 40 graden
Als het ernaar uitziet dat een scoliose van meer dan 40 graden verder toe zal nemen, kan een operatie uitkomst bieden. Tijdens de ingreep duwt de chirurg de wervelkolom voorzichtig in de juiste positie. Met metalen staven en schroeven zet hij de gecorrigeerde stand vast.
Het beste moment voor een operatie is aan het einde van de groeiperiode, zo rond veertien/vijftien jaar. Operaties op latere leeftijd zijn ook mogelijk, maar de risico's zijn dan groter en bovendien is het resultaat vaak minder goed. Sommige scoliosepatiënten hebben meerdere operaties nodig.
Kinderen met een ernstige scoliose die nog niet geopereerd kunnen worden, krijgen soms een correctiegips. Ook na een operatie wordt soms tijdelijk een gipsverband aangelegd.