Ik slik doxycycline aurobindo disper tegen acne, mag ik dan alcohol?

Ik heb de volledige bijsluiter doorgelezen maar kan daarin niks vinden over het gebruik van alcohol, mag je dan wel of niet alcohol drinken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K
Amadea
4 jaar geleden
Als jouw geboortejaar 2004 is, dan is het sowieso verstandiger om geen alcoholische drank te consumeren.

Antwoorden (2)

De werking van dit antibioticum wordt sterk verminderd onder invloed van alcohol, en je hebt de kans op een veel langere geneesperiode voor de infectie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Door deze bron worden mensen op het verkeerde been gezet.
Met doxycycline (tetracycline) mag, kun je wel een glaasje drinken.
De apotheek is de enige die een wetenschappelijke bron is, antwoord geeft.
Het is afhankelijk van het soort antibiotica dat je slikt of je wel of niet een glaasje kunt drinken. In alle gevallen geldt dat zowel het antibioticum als de alcohol door de lever worden afgebroken. Dit belast de lever extra.

Doxycycline is een antibioticum uit de tetracycline groep.
Bij deze antibiotica kun je gerust een glaasje alcohol drinken.

Bij sommige antibiotica levert de combinatie met alcohol inderdaad problemen op.
Bij antibiotica die niet gecombineerd kan worden met alchohol vind je of een waarschuwing in de bijsluiter of een vermelding op het etiket.
Bij andere antibiotica mag je alcohol drinken als je het bij een enkel glaasje houdt.

Kortom, bij Doxycycline mag je gerust een glaasje drinken.

Bronnen volgen:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/tetracycline-om-in-te-nemen?product=tetracycline
https://www.apotheek.nl/producten/doxycycline
Kan ik met dit medicijn autorijden, alcohol drinken en alles eten of drinken?
Even aanklikken.
Toegevoegd op 13 juni 2019 21:34: tekst
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de link in het antwoord hierboven mag je geen alcohol bij Doxycycline.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het antwoord van elder?
Dat klopt niet.
Ik weet zeker dat het mag.
Zijn bron is niet wetenschappelijk.
Dan zul je toch apotheek bronnen moeten raadplegen. Deze kloppen wel altijd.
Groet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klik in zijn bron maar eens de link 'home' aan. Je leest dan meteen een mening, die van de 5 sterren een beoordeling heeft van 3 sterren.
In dit geval kun je een mening hebben, maar het feitelijk antwoord is dat het wel mag.