Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is veel alcohol in een uur drinken schadelijker dan geleidelijk?

Ik drink in het weekend geregeld alcohol. Meestal zet ik er een muziek bij aan en kijk dan ondertussen terug naar oude foto's. Dan drink ik wel is 5/7 glazen alcohol in een uur. Het gaat hier om wijn 8,5% VOL. Collega op werk zei laatst dat dat enorm veel is en ik mijn lichaam enorm mee belast. Klopt dit?

5 jaar geleden
1.8K
Erna55
5 jaar geleden
Gebruik je er ook nog medicatie bij ?
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/629889/gevoel-benen-alcohol-drink/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, binge-drinken (af en toe in korte tijd een grote hoeveelheid alcohol drinken) is ongezond. Het kan leiden tot acuut nierfalen, hartaandoeningen en hersenbeschadigingen. Op langere termijn kan binge-drinken ook leiden tot aantastingen van het zenuwstelsel en hersenschade.
Hoe meer alcohol in korte tijd in het lichaam wordt opgenomen, des te meer schade kan dit aan de organen berokkenen. Voorbeelden zijn gastritis (ontsteking van de maag) en levercirrose (beschadiging van de lever).
(Lees meer...)
Amadea
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding