Soms wel. Er is één internationale dopinglijst, waar alle sportbonden die de dopingautoriteit erkennen, zich aan houden. Daar staan zowel middelen op die als geneesmiddel worden voorgeschreven (denk aan pijnstillers, maar ook astma-medicatie, bepaalde hartmedicatie, plaspillen, etc.) maar ook middelen die gezien worden als drugs of als drugs gebruikt kunnen worden, zoals cannabis, opiaten, stimulantia, etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier de internationale dopinglijst van dit jaar: http://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_doping/dopinglijst/verboden-stoffenlijst-2012

Daar staat ook alcohol op bijvoorbeeld, cocaïne maar evengoed middelen als prednison, wat echt een geneesmiddel is en niet recreatief gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In feite is doping en drugs hetgeen men noemt "één pot nat"; niet min of niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, doping is een vorm van drugs. Het zijn stoffen die sporters gebruiken om een betere prestatie te kunnen leveren dan zij op eigen kracht zouden kunnen. Het is verboden om die stoffen te gebruiken. En bovendien zijn ze schadelijk voor de gezondheid.
Amadea
11 jaar geleden
In beperkte mate.

Doping is het gebruik van verboden middelen of methoden om sportprestaties te verhogen.

Het gebruik heet dus 'doping', niet de middelen zelf.

Drugs kan men (naar hun doel) indelen naar verdovende middelen, stimulerende middelen en hallucinogene middelen. Alleen middelen uit de tweede categorie zullen in aanmerking komen voor doping. (Denk aan steroïden, die wel door bodybuilders gebruikt worden).

De overeenkomst:
Het gebruik van doping is niet toegestaan, dat van drugs officieel ook niet, al worden een aantal middelen gedoogd.

Het 'doel' van doping overloopt maar voor een klein deel het 'doel' van het gebruik van drugs.

De 'middelen' die gebruikt worden voor doping overlappen maar voor een klein deel die van 'drugs'.
11 jaar geleden
Ja, doping is gewoon een drug waarvan je doorgaat en geen seintje meer van hersenen krijgt dat je echt moet stoppen. Sommige hardlopers gebruiken het.

Groet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste zou ik zeggen ja, doping is het nemen van drugs om daarmee je sportprestaties te verbeteren, wat verboden is.

Maar misschien bedoel je doping als in bij een pasgeboren kind, een kind dat gedoopt wordt heeft dan weer níet met drugs te maken.