Wat wordt bedoeld met gelegenheidsroker?

In het onderzoek over eerder doodgaan van rokers ging het over zware matige en gelegenheidsrokers ,een gelegenheidsroker zou 5 jaar in moeten leveren maar je kunt bij een feestje 5 sigaretten roken dan 5 maand niet of om de 14 dagen een sigaartje etc. Hoe komen ze dan aan dat getal?

6 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Je vraagt twee losstaande vragen:

1. "Wat wordt bedoeld met gelegenheidsroker?"
-Een roker die enkel rookt als de gelegenheid zich toedoet, op een feestje in paar tijdens een vakantie. Schaft zelf zelden rookwaren aan, of als hij dat doet deelt deze een groot deel daarvan weer op.

2 "een gelegenheidsroker zou 5 jaar in moeten leveren (maar je kunt bij een feestje 5 sigaretten roken dan 5 maand niet of om de 14 dagen een sigaartje etc. )Hoe komen ze dan aan dat getal?"
-Zoals je in statistiek aan alle getallen komt. Alle "gelegenheidsrokers"(X) bij elkaar optellen, alle "inleverjaren"(Y) bij elkaar optellen. En dan Y delen door X. Zo krijg je een gemiddelde. Dat zorgt ervoor dat een frequentere gelegenheidsroker(7 inleverjaren) en een sporadische gelegenheidsroker(3 inleverjaren) de rekensom oplevert van:

7+3=10(y)
1+1=2(x)

10 jaar/2 gelegenheidsrokers=5 jaar gemiddeld

Toegevoegd na 27 minuten:
Je zou ook kunnen zeggen dat er geen eigenlijk geen gelegenheidsrokers zijn, en gewoon gaan rekenen met aantal (gram) rookwaren per tijdseenheid. Je neemt dan een groep rokers die 2 sigaretten per jaar tot 104 sigaretten per jaar roken. En bekijkt daar het gemiddelde aantal inlever jaren van. Dat zal een ander getal zijn dan de rokers die er 104 tot 1040 roken en weer anders dan de groep die er 1040 tot 7280 per jaar roken. Of je verzint welke groep dan ook met "zus tot zo"-aantal sigaretten per tijdseenheid. Achteraf zou je dan kunnen beweren dat 2-104 sigaretten een gelegenheidsroker is.

Toegevoegd na 28 minuten:
op een feestje *of een* paar
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
flyingcrow
6 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.