Wat is het verschil tussen (de effecten) van hasj en wiet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
98.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hasj en wiet? DOE HET NIET!
JE BESEFT PAS HOE BELANGRIJK JE BREIN IS...
ALS HET NIET MEER WERKT... had ik maar had ik maar Bronnen:
- er var ing

Het beste antwoord

Bij wiet zijn de effecten veel erger, het gaat echt lijken alsof je in een droom zit ofzo, je gaat heel veel lachen en kan heel vrolijk worden, maar het kan ook slecht aflopen waardoor je angstig kunt worden (badtrip). Bij hasj is de kans op een badtrip veel kleiner, vandaar dat ik ook hasj aanraad bij mensen die nog nooit geblowd hebben. Hierbij stimuleer en/of zet in niemand aan tot blowen. Het blijft slecht voor je. Verder word je bij hasj een beetje loom en gaat alles heel sloom. Je bent heel relaxed en ik vind zelf dat muziek heel mooi is. Ik hoop je hierbij je antwoord gegeven te hebben. PS: De vreetkick is bij wiet wel veel erger, en je geniet dan ook VEEL tijdens het eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg om de effecten. thx

Andere antwoorden (6)

Het meest actieve bestanddeel in de cannabisplant is THC (delta-9-tetra-hydro-cannabinol). Het THC gehalte in hasj is doorgaans iets hoger dan in wiet. Gemiddeld ligt het THC gehalte in wiet tussen de 15 en 20%. In hasj is dit 33%
Hasj en wiet hebben een tweeledige werking; enerzijds verdovend, anderzijds bewustzijnsveranderend, een hogere THC gehalte, wat hasj doorgaans dus heeft, zal dit effect sterker zijn dan bij wiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, nou, dat kan wel zo wezen, maar toch krijg ik over het algemeen een grotere opdonder van wiet dan van hasj, of misschien zit me dat dan tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik ken het. 20 jaar geleden was het voor mij voor het laatst, en opeens kreeg ik bij de laatste paar wietjes het idee dat ik er minder goed tegen kon. Zwaar beroerd iedere keer en zat, achteraf gezien, dus echt tussen mijn oortjes.
Dus mocht je nog blowen: Denk dan niet na een goede snaak: "Ik denk dat ik out ga, of ik denk dat ik ziek ga worden" want geheid, je gaat.
Althans, dat waren mijn laatste beroerdste blowtjes die ik heb gehad. Wel meteen genezen. Dat dan weer wel. (p.s. ik snap nu ook opeens waarom je nog steeds in een deuk lag, bij die andere reactie over reisverzekeringen die ik op dat moment een falende humorpoging vond, of heb ik het mis? :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Denk dan niet' is alleen een commando dat de geest niet begrijpt. Denk niet aan paarse olifantje, wedden dat je er nu een paar boven je pc hebt hangen? En op je p.s: Welnee, ik was zo nuchter als een biet, en uiteindelijk heeft de humorpoging ook nog een come-back gemaakt en de meeste plusjes van de antwoorden vergaard. Ook de meeste minnetjes... trouwens. Ghehehe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe krijg ik ze weg? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze vervangen door blauwe bosmarmotten... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Die zijn een stuk prettiger dan de eenogige eenhoorns met zadel die ik als substituut gebruikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 33% in hasj is alleen bij Nederhasj. In de buitenlandse hasj soorten ( die het meest verkocht worden ) zitten gemiddeld 19%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
THC is slechts één van de ruim zestig cannabinoïden in cannabis. http://sargasso.nl/archief/2011/05/24/‘journalist-verzaakt-als-het-om-cannabis-gaat’/
De percentages die genoemd worden kloppen ook niet, maar zijn niet zo relevant.
HASJ:
Hasjiesj bestaat uit het harsachtig materiaal van de cannabis plant dat rijk is aan THC, dat wordt vergaard, gedroogd en daarna samengeperst in allerlei vormen, zoals ballen, cakes of koekjesachtige bladen. Stukken worden dan afgebroken, in pijpen gedaan en opgerookt.

Het Midden Oosten, Noord Afrika en Pakistan/Afghanistan zijn de voornaamste leveranciers van hasjiesj. Hasj wordt verkocht in vaste brokken in kleuren die variëren van lichtbruin tot zwart; van droog tot zacht en kruimelig. Er kunnen ook koekjes en cakes van gemaakt worden.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat de normale ontwikkeling van de baby averechts beïnvloed kan worden als de moeder tijdens de zwangerschap heftig marihuana gebruikt.

Het Midden Oosten is vandaag de dag nog steeds wereldwijd de belangrijkste leverancier van Hasjiesj.

WIET:

Wiet is een softdrug, bereid uit fijngehakte vrouwelijke bloemen, knoppen en zaden van de hennepplant. De hennepplant is beter bekend als de Cannabis sativa. De Cannabis Sativa is een eenjarige netelachtige plant in de hennepfamilie. Niet alle hennep planten hebben een geestveruimende werking, Als men het over hennep heeft gaat het doorgaans over de niet geestveruimende soort. Gaat het wel om de geestveruimende plant dan spreekt met meestal over Cannabis of marijuana.

De werkzame stoffen in wiet noemt men Cannabinoiden, er zijn veel verschillende soorten cannabinoinden de bekendste zijn, tetrahydrocannabinol, cannabinol, cannabidiol, cannabinolidic acid, cannabigerol, en cannabichromene. Delta-9-tetrahydrocannabinol wordt gezien als de belangrijkste actieve stof voor het geestveruimende effect, Delta-9-tetrahydrocannabinol is beter bekend als THC. Hoe hoger het percentage THC des te sterker is het effect van de wiet merkbaar. De Cannabinoiden (CBD) beinvloeden de werking van de THC.

Oorspronkelijk kwam hennep voor in West- en Centraal-Azië maar hij groeit nu bijna overal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtige lijst, maar geen antwoord op het verschil van de effecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nu es in je eigen woorden (gemakkelijk he, copy/paste via google :-P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, zeker makkelijk.
Bij het roken van Hasj raak je lekker ontspannen en rustig.
Je bent lekker op jezelf en je voelt je lekker "chill".

Bij de meeste wietsoorten wordt je echt stoned. En met stoned bedoel ik dat bijvoorbeeld je benen echt zwaar aanvoelen. Je kan enorme lachbuien krijgen en het lijkt net of alles en iedereen sneller beweegt als jij.
Het heeft echt een beetje een droom effect. Je krijgt van sommige wiet ook een "high" en dan ben je vrolijk. Je lacht de heletijd, lach je niet dan heb je een big smile op je gezicht en bent lekker energiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van hasj wordt je rustig en relax. Van wiet ga je meer spacen en wordt je dus vaak druk enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen in principe geen verschillen zijn. THC, de werkzame stof die de bewustzijnsverkrachting veroorzaakt bij niet medicinaal en/of ritueel gebruikt, zeg maar dus gewoon als genotmiddel, is immers in zowel wiet als stuf aanwezig. De hoeveelheid en de snelheid waarmee je het in je lichaam (bloed) krijgt is wél bepalend voor de effecten.
Een kortstondige hoge hoeveelheid THC kan er behoorlijk inhakken en je out doen gaan, want je organen zien geen kans de werkzame stoffen tijdig af te breken die vrijlijk je hersenen als een flipperkast bespelen.
Op die manier zal er dus wel enigszins een verschil zijn in de totaalervaring, maar de manier van roken (spliff/pijpje/waterpijp) of het eten ervan zal veel meer invloed hebben op de verschillen in de effecten.

Dit is aangenomen dat kwaliteit van de wiet of stuf in de zin van het THC gehalte min of meer gelijk is in de portie die je tot je neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil is best groot, al is elke soort die je koopt verschillend.
Net zoals elke wijn weer anders smaakt. Je hebt goede en slechte wiet, net zoals je goede en slechte hash hebt.
Verder reageert iedere gebruiker weer anders op dezelfde cannabis. Daarom heeft eenieder weer zijn voorkeuren.
Het grote verschil tussen hash en wiet is de manier hoe het product geproduceerd wordt.
Wiet wordt meestal gekweekt onder kunstmatig licht, en er worden veel stoffen toegevoegd. (Denk aan Pokon-achtige producten) Dit hoeft in theorie niet slecht te zijn maar in de praktijk komt het er meestal op neer dat je 'supercharged' wiet hebt. Vergelijk deze wiet met het drankje Goldstrike. (Het knalt er hard in en en doet wat het moet doen)
Hash wordt meestal natuurlijker gekweekt. Gewoon onder de zon, in bijvoorbeeld Marokko of Afghanistan. De werkzame delen worden van de plant gezeefd en geperst tot hash. Meestal is dit een stuk minder heftig, maar omdat de werkzame delen worden geconcentreerd zijn kan dit nog flink werkzaam zijn. Vergelijk dit met een goede fles wijn, lekkere smaak, fijn effect. Hash heb je een zeer veel vormen en kleuren. Van blond (lichtbruin) tot zwart. Als vuistregel kun je stellen dat hoe harder hoe slechter, hoe zachter en buigzamer, hoe smakelijker en fijner het effect.
Je kan je altijd laten adviseren in een shop. Indien ze niet de tijd voor een advies geven dan moet je gewoon niets kopen en gaan naar een ander die je wel het advies kan geven.

Het effect op je longen:
Verder is hash veel 'vetter' en dit laat een dikkere laag troep in achter in je longen dan wiet. Zeker bij regelmatig gebruik zal je dit merken.