Is het beter je tanden 2 keer achter elkaar te poetsen (1e keer naspoelen, 2e keer niet)?

Want als je je tanden poetst moet je niet naspoelen, de tandpasta moet na het poetsen nog verder inwerken op je glazuur. Maar dan spoel je dus ook alle bacteriën die je net hebt weggepoetst niet weg...

Of, heeft mondwater dezelfde kwaliteiten op je glazuur als tandpasta laten zitten? Dan kan ik na het poetsen spoelen met mondwater?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
3K

Antwoorden (3)

In je toelichting vertel je veel over wat wel en niet moet, maar ik ben het er niet zo mee eens. ;-)

Zo geloof ik er niks van, dat tandpasta moet inwerken op je glazuur, net zoals ik niet geloof dat afwasmiddel moet inwerken op de vaat. Tandpasta is niks meer dan een heel mild schuurmiddel, dat je helpt om de viezigheid wet te poetsen. Als je klaar bent met poetsen heeft de tandpasta geen enkel effect meer, en kun je het wegspoelen.

2 keer poetsen is prima, maar dan wel 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. 2 keer achterelkaar poetsen lijkt me zinloos en zonde van de tijd, moeite en geld.
(mondwater, daar weet ik helaas niets van)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien heeft het doorslikken van tandpasta kwalijke gevolgen: het bezinkt in je darmen. En als je niet spoelt slinkt je het op de een of andere manier door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slinkt = slik
De fluoride in de tandpasta werkt inderdaad wel in op je glazuur, dit gebeurd vanaf twee minuten en daarna. Poetsen s' ochtends niet direct na het poetsen zodat je glazuur sneller remineraliseert nadat je iets gegeten hebt. Heb je geen uur na het ontbijt, poets dan liever nog voor het eten. En 's avonds voor het slapen gaan. In de nacht maak je minimaal speeksel aan en is de natuurlijke reiniging het laagst. Door twee keer te protsen zorg je er voor dat je de kans vergroot dat je al het tandplak volledig weg poetst en bacteriën niet je glazuur aantasten of ervoor zorgen dat je tandvlees ontstoken raakt. Ontstoken tandvlees, te herkennen aan donkerrode kleur en bloeding bij poetsen, kan leiden tot ergere problemen dan een gaatje. Langdurig ontstoken tandvlees kan voortzetten tot op het kaakbot waardoor dit zal absorberen en je tanden uiteindelijk los komen te staan als er niet op tijd ingegrepen wordt.
Naspoelen inderdaad zo min mogelijk. de hoeveelheid tandpasta die je doorslikt kan geen kwaad, dit geldt bij veel grotere hoeveelheden. Mondspoeling kan werken, echter bij een goede mondhygiëne is het niet nodig. Wel kun een mondspoeling gebruiken waar alleen fluoride in zit en geen alcohol om het glazuur sneller te laten herstellen bijvoorbeeld een keer spoelen tussen de middag. Meer info zou ik bij je mondhygiënist vragen of op internet zoeken op informatieve sites, geen forums.