Wortelkanaal vraag. Hoe start de tandarts de behandeling?
Heb geen idee hoe dat gaat? Doen ze dat uit de losse pols.
Ik snap er niks van. Ik zie er erg tegen op.
Zal wel beginnen met verdoving.
Voor de rest hoeft u alleen te ontspannen.
Het is heel normaal dat de tand/kies verdoofd wordt.
Vervolgens gaat de tandarts de kanalen uitvijlen.
Het aantal kanalen verschilt per tand. De tandarts moet dit heel secuur doen, zodat er niks achterblijft. Het beste gaat dit met een microscoop waar de tandarts doorheen kijkt. Zelf heb ik kromme kanalen waardoor het geeneens anders te zien is.
Daarna is het belangrijk dat de tandarts spoelt en nog eens spoelt, zodat er niks van bacteriën achterblijft. Dit spoelen verschilt ook per tandarts.
Daarna worden de kanalen gevuld. Vaak is het beter om er dan een kroon te laten plaatsen.
Je kunt het beste ibuprofen gebruiken na de behandeling.
Succes, en je kunt jouw tandarts altijd vragen om meer uitleg voordat je het laat doen.
https://www.dentalclinics.nl/behandelingen/wortelkanaalbehandeling/uitleg/
Niet iedere tandarts verdoofd de kies. Niet iedere tandarts vergroot dmv bijvoorbeeld een microscoop. Niet iedere tandarts spoelt evenveel. Niet elke tandarts adviseert een kroon.
De stappen zijn wel hetzelfde bij elke tandarts.
Niet elke tandarts heeft een microscoop. Er zijn zelfs tandartsen die geen loepbril gebruiken.
Nogmaals, de stappen zijn hetzelfde.
Maar het verschilt per tandarts hoe de stappen uitgevoerd worden.
Ikzelf laat geeneens meer een wortelkanaalbehandeling uitvoeren door een tandarts, omdat mijn kanalen zo krom zijn. Mijn tandarts verwijst mij dan altijd naar een endodontoloog.
Er gebeurt niets ‘uit de losse pols’ hoewel dat juist bij goede tandartsen (die dit 100en keren hebben gedaan) soms wel zo voelt ;)
Dat is juist super belangrijk.
Dan kunnen ze precies zien waar de kanalen lopen, of ze goed gevijld zijn, of alle ontstekingsresten verwijderd zijn, en de kanalen goed opgevuld zijn. Mensen waar het zonder vergroting gedaan wordt, loopt vaak niet goed af!
Dan lijkt het inderdaad alsof het uit de losse pols gedaan wordt.
En, soms maakt de tandarts/endodontoloog tussendoor foto’s van het element. Ook om het proces goed in beeld te brengen.
Meen ik oprecht.
Ik heb zelf hele andere ervaringen helaas.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.