Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke tandarts moet ik nu geloven?

Ik was vandaag bij de tandarts geweest en zij gaf aan dat ik geen gaatjes heb maar wel beter op mijn mondhygiëne moet letten. Vorige week was ik ook bij een andere tandarts geweest en zij gaf aan dat ik wel 1 gaatje heb die gevuld moet worden. Welke tandarts moet ik nu geloven?

6 maanden geleden
in: Gebit
ronron1212
6 maanden geleden
vandaag zal je niet geweest zijn want het is zondag en waarom twee tandartsen heb je geld over?
SamirHadousi
6 maanden geleden
Goedemiddag beste ronron1212. Ik ben vandaag bij Tandarts in de Amsterdamse Jordaan geweest en die zijn ook zondag open. Ik was bij de tweede tandarts geweest voor een second opinion.
Ritsuka
6 maanden geleden
Is er een foto gemaakt van je gebit?
SamirHadousi
6 maanden geleden
Ja, een röntgenfoto is door beide tandartsen gemaakt.
ronron1212
6 maanden geleden
zonde van je geld want nu weet je dus nog niets
SamirHadousi
6 maanden geleden
Beste ron1212, geld moet nou eenmaal rollen.
Thecis
6 maanden geleden
@SamirHadousi
Als de röntgenfoto niet vanuit de goede hoek genomen is, kan het zijn (zeker bij een klein gaatje) dat er niets te zien is. Ik zou de foto van tandarts 1 opvtagen, dat de tandarts aan jou laat zien waar het gaatje zit en met de foto naar tandarts 2 gaan en te vragen wat tandarts 2 vindt. Wellicht dat je daardoor meer informatie krijgt.
SamirHadousi
6 maanden geleden
Goedemiddag beste Thecis, bedankt voor de tip.
KleinDuimpje
6 maanden geleden
Het kan ook een beginnend gaatje zijn. Deze zijn nog niet door het glazuur doorgebroken. Beginnende gaatjes kunnen remineraliseren, ofwel stoppen. Poets je die plek goed en floss en ragger je daar trouw met goede tandpasta, dan is zo’n gaatje geen probleem.
Het beste is een tandarts die jou volgt. Hij of zij kan de foto’s van jouw gebit vergelijken met voorgaande foto’s. De tandarts ziet dan ook of het gaatje gestopt is.