Kan het kwaad als een stukje amalgaam van de kiesvulling is afgebroken?

6 maanden geleden
in: Gebit
1.5K
tinus1969
6 maanden geleden
Dat is een vraag voor een tandarts, die kan zien hoe kies en vulling er nu uitzien.
Pieterke
6 maanden geleden
Bedoel je of dat amalgaan kwaad kan voor je lichaam? Gezond is het niet maar je gaat er niet meteen dood aan. Je moet wel even naar de tandarts.
Cryofiel
6 maanden geleden
Er zijn twee gevolgen. Het eerste is dat je dat stukje amalgaam misschien hebt doorgeslikt. Toegegeven, als je de keuze hebt kun je dat beter niet doen. Maar als het toch is gebeurd, kan het weinig kwaad. In een stad wonen is gevaarlijker voor de gezondheid. En trouwens... er is dan toch niets meer aan te doen. Het tweede is dat de vulling nu kapot is. Hoe erg dat is, moet door de tandarts worden beoordeeld. Die kan adviseren niets te doen, te repareren, of de vulling te vervangen. Of nog een andere mogelijkheid waar ik als niet-tandarts nu niet aan denk.
Magda1951
6 maanden geleden
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie snelle en zinvolle reacties. Morgen maak ik een afspraak met de tandarts. Fijne zondag! Magda
Cryofiel
6 maanden geleden
Laat je weten wat de tandarts vertelde?
Magda1951
6 maanden geleden
Gelukkig bleek het een afgebroken kiesknobbel te zijn. Deze is nu gladgeslepen. Vervanging van de amalgaamvulling was niet per se nodig.
Cryofiel
6 maanden geleden
Fijn dat het zo eenvoudig op te lossen was, en vooral dat er verder niets aan de hand is.

Antwoorden (1)

Dat amalgaam heeft als functie om de beschadigde of verdwenen glazuurlaag van je tand te vervangen, die het binnenste deel van je tand beschermt tegen aantasting door zuren en bacteriën. Zodra dat amalgaam is gescheurd of (gedeeltelijk) verdwenen werkt dat niet meer natuurlijk. En krijg je tandbederf.
Oftewel: meld je zo snel mogelijk bij de tandarts.
5 maanden geleden