Is het mogelijk dat een onderliggende ziekte of aandoening ervoor zorgt dat je kiezen afbreken?

In juli dit jaar braak een stuk van mijn verstandskies af. Vandaag toen ik zat brak er weer een andere kies ook een stukje af. Ik belde naar mijn tandarts heb het uitgelegd en heb een afspraak gemaakt. Toen ik de assistente die ik aan de lijn had vroeg hoe dat in korte tijd kan zei ze dat er soms een lichamelijke ziekte of aandoening ook de reden kunnen zijn. Ze kon me alleen niet uitleggen wat want de tandarts moest dat bepalen. Ik ben best wel hier van geschrokken en vraag me dus af wat de onderliggende aandoening dan zou kunnen zijn?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
3K
Pieterke
3 jaar geleden
Er zijn inderdaad diverse ziekten die hieraan ten kunnen grondslag liggen. Hier staan diverse oorzaken van loszittende tanden. Ik denk dat e.e.a. ook geld voor loszittende en afgebroken/afbrekende kiezen.Lees het laatste stuk van dit artikel:https://gezondr.nl/loszittende-tanden-kiezen-oorzaken-tanduitval/
Logisch dat je je zorgen maakt maar probeer het van je af te zetten. Je kunt er op dit moment toch niets aan veranderen.
Pieterke
3 jaar geleden
= ten grondslag kunnen

Antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk.
Gebitsslijtage komt bij iedereen voor en is een fysiologisch proces, gerelateerd aan leeftijd. Maar soms verloopt de slijtage sneller dan normaal. Het kan samenhangen met onder andere maagzuurproblemen (reflux-ziekte), vaak overgeven, tandenknarsen of kaakklemmen, heel veel cola hebben gedronken (of andere zure dranken of etenswaren hebben genuttigd), medicijngebruik.

Behalve reflux zou dus een eetstoornis of psychische aandoening die knarsen of klemmen tot gevolg heeft de oorzaak kunnen zijn. Of een geheel andere ziekte waar bepaalde medicijnen voor geslikt worden die als ongewenste bijwerking je gebit aantasten.
Amadea