Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb nu al ongeveer 3 dagen veel pijn in mijn kies tijdens het kauwen van eten, verder niet. Kan dit gewoon een gaatje zijn?

Als ik google vind ik van alles waarbij ik dan een wortelkanaalbehandeling nodig zou hebben, dus ik hoop natuurlijk dat het ook gewoon alleen een gaatje kan zijn...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat denk je zelf? Morgen maar even de tandarts bellen hè!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat kan een gaatje zijn, alhoewel je dat vaak wel kan zien zitten, maar niet altijd. Ook kan er een barstje in de kies zitten, of een vulling los zijn als je die hebt. Een ontstoken wortelkanaal kan helaas ook heel goed een mogelijkheid zijn. Vooral als de pijn optreedt als je begint met kauwen, en daarna iets minder wordt. Je kunt het testen door op een tandenstoker of een prikkertje te kauwen. Als het vastbijten ervan pijn doet dan kan je een ontstoken wortel hebben. Ook als het pijn doet als je op die kies tikt met een metalen voorwerp zoals het handvat van een vork. Doe dat niet te hard natuurlijk. Als dat pijn doet, gauw naar de tandarts want als de boel fors ontstoken raakt dan kan de pijn echt hels worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het alleen zeer doet tijdens het kauwen is het geen gaatje. Het lijkt meer op een wortelpuntontsteking weet ik uit eigen ervaring. De behandeling is trouwens vrij pijnloos, de zenuw wordt gedood en het wortelkanaal wordt uitgeboord. Voelt een beetje vreemd maar dat is alles. Je moet wel een paar dagen met een noodvulling lopen. Morgen direct met de tandarts bellen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding