Krijg je vrij voor verstandskiezen trekken?

Binnenkort gaan ze bij mij 2 verstandskiezen trekken. Ik heb een afspraak op een werkdag staan (1 dag in de week vrij, kaakchirurg 'opereert' net die dag niet), maar nu geeft mijn werkgever aan dat tandartsbezoeken, en dus ook het trekken van verstandskiezen in je eigen tijd moet gebeuren. De dagen van de afspraken mag ik wel gaan mits ik die 2 dagen elders inhaal. Dat betekend dus dat ik 2 weken 5 dagen zal moeten werken. Ik had verwacht dat dit onder 'Bijzonder Verlof' oid zou vallen.
Ziek melden zit er al niet meer in (dan zouden verstandskiezen echt met verstand te maken hebben gehad) omdat ik al doorgegeven heb welke data ik naar de kaakchirurg ga. Achteraf gezien had dat de beste optie geweest, maar van fouten leer je. Als ze er boven uit moeten (nu alleen 2 onder) ga ik dat dus anders aanpakken.
Mijn vraag is nu eigenlijk: Mag dit volgens de CAO (ik vind er niets over terug), of staat daar niets over in en ligt dat aan de regels van je werkgever?

De CAO waar mijn werkgever onder valt is de CAO Gehandicaptenzorg of de CAO Jeugdzorg.

11 jaar geleden
in: Gebit
50.4K
Amadea
11 jaar geleden
Een werkgever mag wel degelijk van z'n werknemers verlangen dat die medische afspraken in hun vrije tijd maken. Is het niet mogelijk jouw vrije dag op een ander tijdstip te nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uh, de kans dat je je móet ziek melden is ook nog aanwezig. Het verschilt erg per persoon, maar ik heb mezelf een hele dag aan de zware ibuprofen moeten laven en op bed gelegen, anders had ik echt teveel pijn. En ik was dus behoorlijk verdoofd. (Dat was overigens bij mijn eerste twee kiezen, de laatste twee kiezen gaven dan weer nauwelijks problemen.) Ik weet verder niet wat er in je CAO staat, maar volgens mij zijn er echt wel regels voor parttimers, misschien zelfs wel algemener dan in de CAO. Stel: je werkt parttime bij twee verschillende werkgevers, in totaal wel fulltime. Zou mooi worden als ze allebei zeggen: naar de tandarts ga je maar op een dag dat je niet voor mij werkt. Bovendien: iemand die fulltime werkt, mag dan wel onder werktijd naar de tandarts. Dat is dan oneerlijk. Bij mij is het zo dat als je parttime werkt, je een percentage van je doktersbezoeken in je eigen tijd moet doen en een percentage onder werktijd mag doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zegt cao gehandicaptenzorg dat je deze bezoeken buiten werktijd plant. Dit doordat je in de gehandicaptenzorg (vaak) onregelmatig of op andere tijden werkt als iemand op kantoor. Cao Jeugdzorg weet ik niet.

Het beste antwoord

Je hebt verstandskiezen trekken of operatie verwijderen door een kaakchirurg, wat is het bij jou want in het laatste geval zijn mensen er gemiddeld 3 dagen ziek van. Omdat je het over een kaakchirurg hebt denk ik het laatste. Dit is een specialist en het is dus een operatieve verwijdering, een soort operatie dus.

Dit kun je niet vergelijken met naar de tandarts gaan en een kies laten trekken. Je vraag stel je dus verkeerd, het gaat niet om trekken.

Maak dus duidelijk dat dit een specialistenafspraak is en een operatieve ingreep en dat dit dus gewoon gelijk staat aan een operatie met een paar dagen herstel.

In een CAO staat niet hoeveel dagen je krijgt bij welke aandoening maar ik vermoed dat hier gedacht wordt aan iets simpels. Neem anders contact op met een bedrijfsarts.

http://www.tandartsplein.nl/dossiers/informatie/de-verstandskies.html

Toegevoegd na 1 minuut:
in de eerste regel mist een letter f: het is operatief verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht waar is nu deze min weer voor? Hier leert toch niemand wat van?

Andere antwoorden (1)

In de wet is niets geregeld over verlof bij dokters- en tandartsbezoek. Werkgevers kunnen hierover zelf afspraken maken met hun werknemers. Deze afspraken moeten zij wel vastleggen in de arbeidsvoorwaarden. Zijn er bepalingen vastgelegd in de cao, dan mag de werkgever daar niet in het nadeel van de medewerker van afwijken. Veel werkgevers laten hun personeel gewoon onder werktijd naar de huisarts, de tandarts of het ziekenhuis gaan. Zij spreken vaak wel af dat het bezoek aan het begin of het einde van de werkdag moet worden gepland.

Bezoek is soms ziekteverzuim
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een werknemer niet naar de dokter kan, omdat zijn werkgever dat niet goedvindt. Als er een acute medische noodzaak is voor het doktersbezoek, valt dit onder ziekteverzuim en heeft de werknemer recht op loon. Als er geen sprake is van een medische noodzaak, kunnen werkgever en werknemer altijd afspreken dat gemiste uren moeten worden ingehaald. Voor parttimers kan de regel gelden dat zij op hun vrije dag naar de dokter moeten gaan. De werkgever doet er wel verstandig aan om dit vast te leggen in de arbeidsovereenkomst of het personeelsreglement.

In het CAO kon ik niets vinden hierover. Lees je contract en de huisregels van het bedrijf nog eens, misschien staat daar iets in.