Bestaat er zoiets als een gedeeltelijke beugel voor een paar tanden?

Als puber heb ik een beugel gehad en stond alles goed. Sinds een jaar is mijn bovenste voortand aan het schuiven, compleet met afsluiting van de tand en ondertand. Is het mogelijk om slechts een paar tanden te voorzien van een beugel of zal dan meteen de hele bovenkant be-beugeld moeten worden?

4 jaar geleden
in: Gebit
3.7K

Antwoorden (2)

Helaas moet het hele gebit slotjes krijgen. Ofwel, een gedeeltelijk beugel bestaat niet.

De slotjes (brackets) worden op elk element geplaatst.
Het doel hiervan is dat de stangetjes goed vast geklikt worden, zodat de slotjes weer op de juiste plek de tand in de goede positie kunnen duwen.
Eigenlijk zijn de slotjes de ‘pijlers’.

Omdat je ouder bent, kun je ook kijken naar minder opvallende opties.
In jouw tijd had je waarschijnlijk slotjes met elastiekjes. Dit hoeft echt niet meer. Het is heel gewoon om slotjes te krijgen die gewoon open en dicht kunnen. Het stangetje heeft dan geen elastiekjes meer nodig rond de slotjes. Esthetisch is dit al mooier en je kunt het beter schoon houden.
Volwassenen kiezen ook voor ‘transparante’ slotjes. Deze vallen nauwelijks op.
Verder kun je slotjes op de achterkant van de tanden laten zetten. Dit zie je helemaal niet meer aan de voorkant.

Wil je dit allemaal niet, dan is er nog een optie.
Je krijgt dan losse spalkjes die je een tijdje draagt. Na een tijdje moet je een ander spalkje in. Dit gaat net zo lang door, totdat alles weer recht staat.
Het fijne is, dat je het spalkje kunt uitdoen met eten en tandenpoetsen.

Succes!
En als alles weer recht staat: zorg voor een stangetje achter de tanden, zodat de voorkant niet weer gaat verschuiven. En houdt eventuele verstandskiezen in de gaten, zodat deze niet kunnen duwen op het rechte gebit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit kan wel hoor! Ik heb momenteel slotjes op 4 tanden naast elkaar incl kiezen. Omdat er 1 tand scheef staat.