Ik heb de laatste tijd last van een stinkende adem. Hoe kan ik dit verhelpen?

Ik word er wel eens op aangesproken. Hoe kom ik er vanaf?
Ik heb een geelachtige gehemelte en bultjes achterop mijn tong.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
3.1K

Antwoorden (2)

Ga eens naar een mondhygiënist, deze kan je goed helpen, hij of zij kan je leren je gebit en mond goed schoon te houden en op de juiste manier dit te doen. Ook kan het door roken, maagklachten of je voeding komen, hiervoor kun je het beste je huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierbij alle nodige tips om slechte adem te verhelpen en te behandelen…

1. Water drinken ter behandeling van slechte adem

Drink voldoende water en bevochtig je mond regelmatig. Water voorkomt namelijk een gebrek aan speeksel en de bijbehorende vieze mondlucht. Drink bij voorkeur geen koffie, alcohol, zuivel of suikerrijke drankjes als je vaak last hebt van een slechte adem. Als je altijd een droge mond hebt door een chronisch gebrek aan speeksel, dan kan je huisarts een speeksel-substituut (kunstspeeksel) voorschrijven.

2. Antibacteriële producten om een slechte adem te verhelpen

Gebruik een combinatie van deugdelijke antibacteriële mondhygiëneproducten. Met name mondspray, tongreiniger, gorgelmiddel en antibacterieel mondspoelwater (Listerine®, Duodent® e.a.) zijn effectief tegen een slechte mondgeur. Let op: antibacteriële middelen moeten wel werkzame, bacteriedodende of -remmende stoffen bevatten zoals chloorhexidine of cetylpyridinium chloride (CPC). Middeltjes met pepermunt of menthol doen niks tegen bacteriën, maar verdoezelen slechts tijdelijk de vieze geur van je adem.

3. Tanden poetsen ter behandeling van slechte adem

Poets tweemaal per dag je tanden. Dit doet wonderen tegen slechte adem of vieze mondgeur. Slechte adem kwijnt weg bij het gebruik van een tandpasta die bacteriën doodt en vluchtige zwavelverbindingen tegengaat. Hoe vaker je je tanden poetst, des te beter je je slechte adem zult verhelpen.

4. Je tanden flossen om een slechte adem te verhelpen

Reinig de ruimtes tussen je tanden met flosdraad, tandenstokers en/of een tandrager. In de tussenruimtes bevinden zich namelijk minstens zo veel stank-producerende bacteriën als op de tandoppervlakken. Flossen of ragen kan je slechte adem dus verhelpen.

5. Tong schrapen verhelpt een stinkende, vieze adem

De plek in je mond waar zich de meeste bacteriën bevinden is doorgaans de tong. Vooral het deel van je tong wat zich verder achterin je keel bevindt is meestal een opeenhoping van bacteriën. Gebruik daarom je tandenborstel of een speciale tongschraper om de achterkant van je tong te reinigen, vooral als je tong wit of geel beslagen is!

6. Een tandarts kan je stinkende adem behandelen

Ga bij voorkeur ieder half jaar op controle bij de tandarts. Een tandarts controleert je tanden namelijk niet alleen op gaatjes (tandrot), maar ook op algemeen tandbederf (cariës), tandsteen en tanderosie. Een combinatie van deze factoren kan een slechte, stinkende adem veroorzaken.