Beschermd tandsteen ook tegen gaatjes?

Vaak als de tandarts tandsteen verwijdert lijkt het erop als er onder het tandsteen geen gaatjes meer zullen worden aangetroffen. Tevens zit dat tandsteen er vaak ook heel lang dus je zou verwachten dat juist daar de bacterien hun zure werk kunnen doen, maar vaak blijkt het tegenovergestelde.
Tandsteen bestaat nl uit oa mineralen zoals calcium en fosfaat maar ook uit bacterien en andere stoffen. Maar nu lees ik bijv. dat de bacterien in tandsteen gefossiliseerd zijn. Als dat zo is dan 'werken' die schadelijke bacterien niet meer? En zo zou tandsteen op zich beschermend kunnen werken omdat nieuw tandplak niet meer op de tand zelf kan gaan zitten, maar is dat ook zo?
Zie onder meer https://en.wikipedia.org/wiki/Calculus_(dental)#Sub-gingival_calculus_formation_and_chemical_dissolution

5 jaar geleden
in: Gebit
6.1K
SimonV
5 jaar geleden
Tandsteen kan er uiteindelijk voor zorgen dat je kiezen en tanden uitvallen.
http://www.heijs-huizinga.nl/de-praktijk/informatiefolders?itemid=24

Antwoorden (1)

Ja, de gefossiliseerde laag van tandsteen beschermt tegen gaatjes en remt zelfs de vorming van cariës onder het tandsteen.

Maar tandsteen blijft een broedplaats voor bacteriën omdat het poreus is. Bovendien blijven er gemakkelijk voedselresten aan plakken.
Tandsteen is daarom slecht voor je tandvlees. De bacteriën kunnen tandvleesontsteking veroorzaken. Door de ontsteking laat het tandvlees los van de tanden en kiezen. De ruimte tussen de tand en het tandvlees wordt dieper. De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden naar het kaakbot. Daardoor laat het tandvlees nóg verder los. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken. Gevolg? Nog diepere pockets. Hierin verkalkt de tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Het tandvlees kan gaan terugtrekken. Omdat het tandvlees ver is teruggetrokken, komen wortels bloot te liggen. Blootliggende wortels hebben geen beschermend glazuur. Daardoor ontstaan er makkelijk gaatjes. Door de ontsteking kan zoveel kaakbot verdwijnen dat tanden en kiezen uitvallen.
Vanzelfsprekend is de kans op dit alles klein als je tandsteen regelmatig laat verwijderen en je het gebit goed onderhoudt. Alleen tandenpoetsen is niet voldoende, ook gebruik van ragers of tandenstokers is nodig om tandplak tussen tanden en kiezen te verwijderen. Onderzoek heeft aangetoond dat flossen alleen voor kinderen zin heeft (Bevestigd door m'n tandarts en mondhygiëniste).
SimonV