Wat is de gemiddelde lengte van voortanden van mensen?

Ik kan dit helaas niet goed op internet vinden maar ik ben toch benieuwd. Ik ben iemand die (helaas nog steeds) veel op mn nagels bijt en tandenknars (heb een bitje). Ik weet dat ik moet stoppen met nagelbijten maar dit is helaas een gewoonte geworden. Ik probeer heel veel om ervan af te komen, maar dit blijft lastig.

Mijn tandarts waarschuwt dat ik mijn tanden kwijtraak, als ik niet stop. En als ik stop, dat ik dan facings kan krijgen. Nu merk ik dat mijn tanden kleiner zijn geworden de afgelopen 3 jaren. Ik heb nooit hele grote tanden gehad, denk dat ze vroeger ongeveer 1 cm waren.
Mijn voortanden (de middelste 2 en de 2 daarnaast; boven en onder) zijn op elkaar afgestemd. De ene is langer dan de ander. Er zitten veel groeven in en mijn tandglazuur gaat erg achteruit. De onderkant van mijn tanden zijn best doorzichtig met groeven. De lengte van mijn middelste boventanden is 0,5 en 0,6 cm. Dit is al 0,3 cm korter dan 2 jaar terug (schatting).
Ik wil graag mijn tanden sterk houden, maar ik kan bv geen mondspoeling gebruiken, omdat dan een kies een beetje gevoelig is.
Nu is mijn vraag, wat is ongeveer de gemiddelde lengte van voortanden van mensen? Ieder mens is anders, maar er is vast een gemiddelde.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
11.7K

Antwoorden (1)

De gemiddelde lengte is 11 mm.
De lengte ligt doorgaans tussen de 9 en 12 mm.
SimonV