Kan ik een schadevergoeding eisen van mijn tandarts?

Ik heb op advies van mijn tandarts uit voorzorg mijn kies laten trekken.
De tandarts ging zo ruw te werk dat er een stuk kaak is afgebroken van ongeveer 1 X 1 cm. Hij heeft mij van te voren niet gewezen op dit risico. Ik had het anders zeker niet laten doen, omdat er geen klachten waren. Voor mijn gevoel is de tandarts onzorgvuldig te werk gegaan. Ik had meerdere keren aangegeven dat moeite had met rustig te blijven liggen door het ruwe werk. Na de behandeling heeft hij me pas verteld wat er aan de hand was en heeft het stukje kaak laten zien. Ik moet volgende week terug komen voor controle.

Toegevoegd na 18 minuten:
*Verstandskies

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verstandskies: dan is het mogelijk een stukje kaak wat je toch niet gebruikt. Eerst maar eens zien of er wel schade is, dus een second opinion.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn kleine teen gebruik ik eigenlijk ook nooit (afgezien van de evenwichtsvermindering in de eerste dagen na verlies) , maar als er een risico is dat ik die kwijt kan raken, zal ik dat risico niet willen nemen. En omdat iemand anders vind dat ik het niet nodig heb, moet ik het dus maar missen?
Z512099
6 jaar geleden
Schadevergoeding eisen kun je doen, maar in plaats daarvan kan je beter een andere tandarts zoeken, want deze "butcher" kan je beter mijden, je vertrouwt hem ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen:
-een teen: (tijdelijk) functie verschil, kans op fantoompijn, cosmetisch enzovoorts.
-stukje kaakbot achter in de kaak: geen bijzonderheden. Maar ga vooral niet naar een andere tandarts en zoek je het fijn zelf uit. ps. zonder de dikte te geven, kan je het hebben over een blokje van 1x1x1 of een dun stukje van 1x1x0,1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jackd Volgens jouw analyse maakt de dikte per definitie geen verschil. Jouw standpunt is namelijk:
stukje kaakbot achter in de kaak: geen bijzonderheden. Bij mij gaat het er om dat ik dat risico nooit heb willen nemen. De tandarts heeft dat voor mij besloten. Als ik wist dat die breuk tot de mogelijkheden behoorde, had ik die kies waar ik toch al geen last van had gewoon laten zitten. Zeker omdat uit onderzoek is gebleken dat verstandskiezen vaak onnodig getrokken worden door tandartsen. http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1465789/2012/07/06/Wijsheidstanden-preventief-trekken-is-overbodig.dhtml
Pieter2011
6 jaar geleden
@ BesteVragensteller
Ik lees nu pas bij de reacties onder je vraag dat het om een verstandskies gaat. Die worden inderdaad soms getrokken zonder dat het medisch noodzakelijk is (preventief dus). Of die noodzaak er in jouw geval was, valt nu niet meer te beoordelen (tenzij je de kies hebt bewaard; dán zou je een second opinion bij een andere tandarts kunnen vragen). Misschien stond de kies scheef, te dicht op de kies ernaast of was sprake van cariës? Je tandarts had je vooraf moeten uitleggen waarom hij/zij het nodig vond om die kies te trekken. (Zelf zou ik zo'n behandeling nooit laten uitvoeren als het niet echt noodzakelijk was). Anderzijds heb je als patiënt ook een eigen verantwoordelijkheid en zou ik, voordat er een tang in mijn mond verdween, willen weten (en dus vragen!!) wat de tandarts van plan was en waaróm!

Antwoorden (1)

Natuurlijk kun je schadevergoeding vragen aan je tandarts, maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspellen dat je die niet krijgt. (Oók niet langs juridische weg trouwens).

Je tandarts had ongetwijfeld een goede reden om het element te verwijderen. Preventief trekken kan bij voorbeeld nodig zijn om extra ruimte te creëren voor tanden of kiezen die naast de bewuste kies staan. Zonder die tussenruimte zouden ze wellicht in de verdrukking komen. Van een tandarts mag je verwachten dat hij/zij de patiënt vooraf vertelt waaróm het nodig is om een kies te trekken. Gebeurt dat niet, dan moet je dat aan de tandarts vragen. Die zal overigens 'moeilijke gevallen' al snel doorverwijzen naar de kaakchirurg. Uit ervaring weet ik dat sommige kaakchirurgen niet zo zachtzinnig te werk gaan als de meeste tandartsen.

Behandelaars moeten bij extracties vaak heel wat kracht zetten om een tand of kies te verwijderen en dat kan behoorlijk zeer doen.
Dat er bij het trekken van tanden en kiezen weleens een stukje van het kaakbot afbreekt is niets bijzonders. Het afgebroken stukje wordt meestal ingekapseld door het tandvlees of verdwijnt vanzelf.
Pieter2011
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zegt dat het niks bijzonders is dat er weleens een stukje bot afbreekt. De link die je hebt toegevoegd had ik vooraf al gevonden samen met 2 andere gevallen. Ik heb het hele Nederlandse web afgezocht en vind in totaal 3 gevallen in de hele Nederlandse geschiedenis die te vinden zijn op het web. Hoe "gewoon" is dit dan eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus
Z512099
6 jaar geleden
"Behandelaars moeten bij extracties vaak heel wat kracht zetten om een tand of kies te verwijderen en dat kan behoorlijk zeer doen........." Dat zou tegenwoordig zeker niet meer mogen, een tandarts die je pijn doet heeft niet genoeg of slecht verdoofd en heeft zijn best niet gedaan, zo voedt hij de "tandartsangst" die bij velen onder ons heerst.
Pieter2011
6 jaar geleden
@ BesteVragensteller
Je hebt kennelijk niet de moeite genomen om b.v. even op Wikipedia te kijken. Daar staat o.a.:
'Bij het verwijderen van een kies kan het zijn dat een klein stuk kaakbot meebreekt. Breuk van kleine stukjes kaakbot geneest vanzelf weer en behoeft geen verdere behandeling'. Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Extractie_(tandheelkunde) @ Z512099
Verdoving of niet, het trekken van een tand of kies doet altijd pijn, zeker nadat de verdoving is uitgewerkt. Een kies moet worden losgewrikt, waarbij je mond en je kaak het vaak zwaar te verduren krijgen.