Verlies je altijd tandbeen als je een oude vulling laat vervangen door de nieuwe en krijg je daardoor dus altijd meer problemen?

Ik heb 2 stukjes vulling in mijn kies die oud zijn en ongelijk. Ene tandarts zeg dat ik vulling moet vervangen en ander zegt van niet. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Antwoorden (1)

Je verliest altijd tandbeen als een vulling wordt vervangen. Dat komt doordat niet alleen de oude vulling moet worden weggeboord, maar ook een miniem beetje tandbeen, om er voor te zorgen dat de nieuwe vulling goed hecht.

Of je daardoor meer problemen krijgt is iets heel anders. Natuurlijk is het verlies van tandbeen niet positief, maar een oude en slechte vulling laten zitten kan nog wel eens veel slechter zijn. Stel je voor dat er ouderdomsscheurtjes in de oude vulling ontstaan - dan komen bacteriën via die scheurtjes tussen de vulling en het nog bestaande tandbeen terecht, en krijg je dus tandbederf onder je vulling - en dat duurt een tijdje voordat dat wordt ontdekt.

In dat geval verlies je dus uiteindelijk meer tandbeen door dat tandbederf dan wanneer je meteen je oude vulling laat vervangen door een nieuwe.

Tja, en wannéér je dan die oude vulling moet vervangen... dat blijft een kwestie van inschatten. Zolang alles erop wijst dat die oude vulling nog goed is, of goed genoeg, kun je hem beter laten zitten. Zodra je scheurtjes ziet, kun je hem beter laten vervangen.

Maar als hij ongelijk is, waardoor er voedselresten op de ongelijke delen kunnen blijven kleven, die je nauwelijks goed weg kunt poetsen... of zodra je nog net wéét dat er scheurtjes zijn, maar daar wel een vermoeden van hebt... wat dan?

Dan is het een kwestie van een inschatting maken. Zekerheid is er niet. En dan kan het best zijn dat de ene tandarts net wat eerder besluit om de vulling te vervangen dan de andere tandarts.

Cryofiel