wat is dat wit pitje uit je mond?

Tijdens tanden poetsen komt er geregeld een klein wit pitje tevoorschijn.
als je t plet ruikt dat heel vis.wat is dat en hoe kan je dat voorkomen?je ziet t meest als je achter in de mond poetst

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (2)

dit zijn 'tonsil stones', kleine brokjes die in de groeven van je amandelen zitten.
Komt bij veel mensen voor en je kan het onder andere verhelpen door te zorgen voor een goede mondhygiëne.
Of je amandelen laten verwijderen, maar dat is dan weer meteen wat drastisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Met mondwater naspoelen.
Plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
men spreekt van stones,steentjes maar wat er bedoeld wordt ziet eruit als het gekookt wit van een ei(iets groter dan een speldeknop)je kan het pletten
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat zijn toch echt amandelsteentjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer je tong te poetsen of n tongschraper aanschaffen misschien voorkomt dit het enigszins mocht het inderdaad door verminderde hygiene komen.
Dit kunnen "steentjes" zijn die uit je speekselklieren komen.
Met geregeld denk ik dan aan een aantal keren per jaar, niet een aantal keren per week. Hoewel er mensen zijn die er heel veel last van hebben en anderen hebben het nooit of slechts een enkele keer in hun leven.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kans dat dit het is, is trouwens niet zo groot want bij de meeste mensen moeten ze operatief verwijderd worden omdat ze niet uit zichzelf uitspoelen maar dit kan wel gebeuren.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad ,de steentjes worden om en bij 3 keer per jaar waargenomen