Is een citroen eten slecht voor je tanden?

Als je elke dag een citroen eet (op dezelfde manier als je een maderijn eet) slecht voor de tanden?

Ik vind een citroen erg lekker, vooral na het diner, maar m'n tanden voelen nadien altijd erg stroef aan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
9.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ja, is slecht voor glazuur
Reddie
8 jaar geleden
Zie de discussie op
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/gebit/vraag/572045/eenmalig-spoelen-azijn-slecht-gebit#c1858616

Het beste antwoord

Alle zuur is slecht voor je tanden, dus ook fruit, dus zeker ook citroen. Wat niet betekent dat je nooit iets zuur mag eten, maar "snoep verstandig, eet een appel" is al heel wat jaartjes achterhaald ; dat blijkt niet de zegen voor je gebit die we in de jaren 70 dachten dat het was.

Maar als je niet te snel na het fruit eten je tanden poetst, kun je de schade beperken. Even een half uurtje wachten met poetsen. En meteen na het consumeren water drinken is ook verstandig ; dan is het zuur uit je mond en kan niet langer doorwerken.
Een paar "zuuraanvallen" per dag - van fruit, vruchtensap of snoep - kan je gebit wel hebben. Maar als je ze te lang laat duren, kunnen en zullen ze op een gegeven moment wel je glazuur aantasten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord, bedankt!