is tandenpoetsen vlak na het eten minder goed dan pas na een poosje?

Ik las ergens dat het beter is na het eten een behoorlijke poos te wachten voordat je je tanden poetst want dan zou je je tanden beschadigen. Is dat zo,en waardoor zou je je tanden dan beschadigen? Schuren etensresten te veel of ontstaat er een ander chemisch stofje?

9 jaar geleden
in: Gebit
1K

Het beste antwoord

Hoe verklein ik de kans op slijtage van mijn tanden en kiezen?
Eet of drink niet te vaak producten waarin zuren zitten. Neem een uur voor het tandenpoetsen geen zuur. Het zuur tast namelijk het tandglazuur aan. De borstel en de tandpasta hebben een schurende werking. Als u direct na het eten of drinken van zuur uw tanden poetst, kunt u het tandglazuur gemakkelijk wegpoetsen. Dan slijt uw gebit dus sneller. Dat geldt ook als u direct nadat u heeft overgegeven uw tanden poetst. Geef uw gebit ook dan de tijd om te herstellen. Lees hier meer over tanderosie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat klopt.
In vrijwel alles wat je eet zitten suikers (eventueel in de vorm van zetmeel en andere koolhydraten.) Bacteriën in je mond breken die suikers af , waarbij zuren (met name tractaat) ontstaan. De zuren tasten vervolgens het tandglazuur aan waardoor het zachter wordt.
Door op zo'n moment je tanden te poetsen kan je dan dus makkelijk je tandglazuur beschadigen.

Juist om deze reden wordt aangeraden om niet vaker dan 7maal per dag iets te eten en minimaal een uur te wachten met poetsen na een maaltijd.