Hoe komt dat ik soms tranen krijg bij tanden poetsen?

Het voelt soms ook alsof er wind in me ogen waait.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je extra sterke mintsmaak tandpasta?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook af :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea nee, niet zo zeer. Nooit echt last van gehad tot op heden.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk wordt door het openen van je mond druk uitgeoefend op de traanbuisjes door je gezichtsspieren, of druk je met de tandenborstel achterin je mond vrij indirect op het traanneuskanaal. Dat roept een soort reflexmatige tranen op. Misschien doet het je daarom denken aan tranen door de wind langs je ogen, omdat dat ook een reactie van het oog zelf is en niet een traan die ontstaat door emotie.

Anders zou ik inderdaad de mint tandpasta zeggen, zoals in de reacties. Ik denk wel dat dat meer voelt als de wind dan de meer mechanische verklaring zoals ik die hier beschrijf, maar je geeft aan dat dat niet de verklaring is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er zelf geen last van gehad ik kan natuurlijk wel een minder mint pasta proberen. Mocht dit wél het geval zijn kan ik dan toch de pasta blijven gebruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk, als je het tranen niet al te irritant vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankuwel.

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je een ontsteking hebt.
Krijg je ook tranen als je eet ?

Ik heb deze tekst gekopieerd bekijk ook de bron maar is.

De meest voorkomende oorzaak van pijn aan het tandvlees is ten gevolge van een ontsteking. Een ontsteking ontstaat wanneer er niet voldoende of grondig gepoetst wordt. Bacteriën nestelen zich dan aan de rand van het tandvlees en veroorzaken daar een ontsteking. Het tandvlees gaat zwellen, ziet er rood uit en kan gaan bloeden. Ook kan het tandvlees pijn gaan doen. De pijn is merkbaar tijdens het poetsen of tijdens het eten, wanneer voedsel langs het ontstoken tandvlees wrijft. Ook kan de pijn langer aan blijven houden. De pijn kan soms zo hevig zijn, dat men er tranen van in de ogen krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, met eten heb ik het niet. Ook bloed het niet bij het poetsen ik heb ook geen opmerkelijke rode of gevoelige plekken rondom me tandvlees. Ook heb ik geen pijn maar traant het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan ook zijn wat lies12 zei maar als dat niet geholpen heeft dan kan het misschien zijn dat je te hard poetst en dat je tandenborstel dan iets in je mond raakt dat tranen laat komen of een een andere oorzaak kan zijn dat je lang niet hebt gepoetst (dus ongeveer een maand of 2 niet) heb ik ook gehad, ik kreeg tranen en een heel klein beetje bloed en als dat het niet is prober dan eerst wat zachter te poetsen en kijken of dat helpt. Ik hoop dat ik je goed genoeg heb geholpen :)