Zijn er ook negatieve effecten verbonden aan witmakende tandpasta?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Ja die zijn er maar vrij gering wanneer je het maar af en toe gebruikt. Witmakende tandpasta werkt als een soort schuurpapier. Het schuurt het bovenste laagje glazuur van je tanden waardoor ze witter lijken omdat recente vlekken er (gedeeltelijk) af gaan die niet met de tandenborstel te verwijderen zijn.
Wanneer je het veel gebruikt wordt je glazuur dunner waardoor uiteindelijk je tanden geler worden omdat het binnenste (gele deel) van je tanden zichtbaar worden. Logischer wijs kun je er dan helemaal niks meer aan doen.
De richtlijn is maximaal zo'n 2x per week maar persoonlijk vind ik dit nog vrij veel.

De meningen zijn erover verdeelt. Sommige tandartsen vinden dit beter dan bleken. Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens, zeker niet bij mensen die graag echt witte tanden willen. Je tanden bleken is intensiever maar doe je vaak maar 1uurtje in de 2 à 3 jaar. Of wanneer je gebit gevoeliger is (1 week met lagere concentratie) in de 2 à 3 jaar. Mensen die echt graag witte tanden willen zullen witmakende tandpasta waarschijnlijk elke dag of zelfs meerdere keren per dag gebruiken wat continue slecht is voor je tanden.

Wil je het maar af en toe, dan zou ik inderdaad toch de bleektandpasta aanraden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, er zitten geen negatieve effecten aan behalve dat witmakende tandpasta niet werkt.