Hoe hoort de binnenkant van een mond er uit te zien?

Hoe hoort de binnenkant van de mond er uit te zien, qua kleur? Heeft alles in principe 1 kleur of meerdere? Bijvoorbeeld plek naast/rond je huig (je 'soft palate'?).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
6K
Cryofiel
10 jaar geleden
Variaties van roze en wat meer blauw/paarsachtig roze, zou ik zeggen. Eventueel wat witter op plekken waar je spanning zet en daardoor het bloed wegdrukt.

Antwoorden (2)

1 kleur ik zou niet weten wat voor andere kleuren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u andere kleuren heeft adviseer ik u snel naar de dokter te gaan je weet maar nooit
Dat hangt o.a. van je leeftijd en gezondheid af. Normaal is het slijmvlies roze, maar juist opzij van de kiezen is het vaak wat lichter van kleur en kan ook iets vlekkerig lijken. Ook het gehemelte heeft verschillende tinten roze, vaal iets bleker dam elders en dat geldt ook voor de huig en omgeving die weer meer doorbloed is en iets meer naar rood neigt. Soms is er een grijs of geel waas te zien, meestal is dat bacteriegroei, bijvoorbeeld bij verkoudheid. Bij keelontsteking zie je ook nog stippen op een rode achtergrond. Maar normaal is de mond beslist niet één tint roze. En de tong kan ook tig tinten hebben.