Wat is een éénvlaksvulling?

Ik ben naar de tandarts geweest omdat mijn spalkje los zat.
Er bleken twee lijmbolletjes af te zijn dus deze zijn vernieuwd.

Nu krijg ik een rekening thuis gestuurd voor twee maal een éénvlaksvulling.

(Ik dacht dat een éénvlaksvulling voor het vullen van een gaatje was?
Of heet het ook zo als er nieuwe lijm op een spalkje gezet word?)

Heb ik nu een rekening gekregen van iets wat niet gebeurd is of klopt het wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
9.1K

Antwoorden (1)

Een kies heeft vijf vlakken: bovenop, links, rechts, voor en achter. Elk plekje dat behandeld moet worden telt als vlak. Dus met twee lijmbolletjes afgebroken zijn er twee beschadigingen en leveren dus twee eenvlaksvullingen op. Het woord vulling is een ouderwets woord en wijst alleen maar op een behandeling, die dus van een eenvlaksvulling tot twee- of drievlaks kan gaan. dat laatste gebeurt bijvoorbeeld als er een hele grote vulling in een kies komt die bijvoorbeeld ook opzij te zien is.