Aangezien tanden zelf behoorlijk hard zijn is alleen voedsel wat je tanden kan beschadigen slecht voor je gebid.
Je kunt dus vrij hard voedsel eten.
Zo is melksuiker (lactose) erg hard , haast zo hard als glas maar is het niet echt schadelijk voor je tanden.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zo speelt het formaat van de stukjes voedsel een belangrijke rol als het hard voedsel is, een onverwachte kersenpit in gebak of een stuk zand in rijst kan je gebit behoorlijk beschadigen en vooral vullingen willen daar nog wel eens op kapot gebeten raken.
Tandglazuur is echter veel harder dan vullingen en de overgangen van vulling naar tandmateriaal.
Zo herstellen gezonde tanden zich en raken niet snel versleten.
De bekende zuuraanvallen zijn voor je gebit schadelijker omdat je dan de mineralen verliest die je tanden hun sterkte geven.
Omdat ons gebit vaak zwakke plekken hebben (als vullingen etc)
is het onverstandig hard voedsel te kauwen, een klont kandij (= gekristalliseerde grote suikerbrokken) kan je een bezoek aan de tandarts kosten en druivenpitten kunnen ook onverwacht toeslaan.
De bekende zandkorrel in rijst wordt vaak zonder ernstige gevolgen verpulverd terwijl je dan wel SiO2 te pakken hebt (of de zandkorrel jou...als je pech hebt) Bij knaagdieren moeten de voortanden vaak bijgeknipt worden omdat het knaagdierenvoedsel te zacht is, het is me daarbij opgevallen hoe sterk ze zijn , allen een gehard stalen speciaal tangetje wint het van de tand , anders zit er een deuk in het tangetje.
Tanden zijn dus , mits gezond , zeer hard en kunnen bijna alles wat van nature groeit kapot bijten.
Zo heb ik pleegkinderen die met slechte tanden binnenkwamen , puur door goed voedsel hun gebit grotendeels zien herstellen, zoals beginnende gaatjes, wat heel wat tandarts werk uitspaarde.
Goed voedsel en een goede mondzorg is blijkbaar voldoende om tandproblemen grotendeels te voorkomen, je gebit gaat vaak een mensenleven mee, tegenwoordig tenminste.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het geen kwaat kan behalve keihard eten want dan breken je kiezen af :/