Kies pijn na tandarts afspraak, ik heb tandsteen laten verwijderen hoe komt dit en gaat dit weg?

Ik vorige week naar de tandarts geweest, Ik heb gevoelige tanden maar alles was blijkbaar oke. Ik heb regelmatig een gaatje maar dit keer niet. Ik poets mijn tanden 2 a 3 keer per dag en spoel met mondwater. Tijdens de afspraak heb ik tandsteen laten verwijderen. Nu heb ik hierna in 1 kies pijn. Het is gevoelig als ik er op bijt, als ik iets eet heb ik er geen last van. Heeft dit misschien met elkaar te maken? Gaat dit over?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik Voel ook gevoeligheid bij kouden dranken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (2)

De tanden hebben beschermd gezeten van invloeden van buitenaf door het laagje tandsteen.
Als dat er ineens af is, is het een hele schok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verwijderen van tandsteen is een vrij rigoureuze ingreep. hiervoor wordt een haak gebruikt om het tandsteen weg te krabben of een apparaat dat ultrasone trillingen veroorzaakt en daardoor het tandsteen los trilt.

Als er een haak is gebruikt is misschien de tand of een vulling beschadigd en kan daardoor pijn ontstaan vooral bij het eten of drinken van warme en/of koude gerechten of dranken.

Het poetsen met Elmex voor gevoelige tanden of nog beter Sensodyne beschermt de tand tegen de gevoeligheid. Dus als je dat probeert en de pijn komt na een tijdje poetsen niet meer terug dan is er verder niets aan de hand. Blijft de pijn dan zal er toch naar gekeken moeten worden door de tandarts.