Waarom werkt een verdoving niet bij een ontsteking?

Momenteel heb ik een ontsteking bij mijn verstandskies. Heb een ab kuur. Mijn tandarts vertelde dat hij hem niet kan trekken als de ontsteking er nog zit. Omdat de verdoving niet goed werkt. Hoe kan dat?
Vraag is al eerder gesteld maar het beste antwoord zegt wat anders

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
8.6K

Het beste antwoord

Dat heeft een paar oorzaken. In de eerste plaats is de techniek lastiger in een ontstoken gebied, omdat de tandarts er goed op moet letten niet dóór het ontstoken gebied heen te prikken. Dan zou je namelijk aan de naaldpunt schadelijke micro-organismen (vooral bij een bacteriële infectie) verder verspreiden.

De tandarts kan dus wel ín het ontstoken gebied prikken, als hij daarna de naaldpunt maar niet buiten het ontstoken gebied brengt. Maar de vloeistof voor lokale verdoving kan z'n werk ook minder goed doen in een ontstoken gebied. Dat komt doordat de bloedvaten in een ontstekingsgebied sterk verwijd zijn, zodat de vloeistof zich gemakkelijker verspreid en heel snel weer door het weefsel wordt opgenomen. Het werkt dan minder goed in op de plaats die verdoofd moet worden, en heeft ook nog als risico dat als er - vanwege onvoldoende werken van de verdoving - nog extra bijgespoten wordt, eerder ook systemische bijwerkingen (dus van het hele lichaam) kunnen optreden doordat de vloeistof minder goed op de juiste plaats blijft zitten. Er is altijd een klein risico op dat soort bijwerkingen, zoals hoofdpijn of een wat snellere hartslag na de ingreep, maar bij verdoven in een ontstoken gebied kan dat dus sneller gebeuren. Daarbij is de ph van ontstoken weefsel ook lager. Dat betekent dat het zuurder is, en lokale verdoving werkt beduidend minder goed in een zure omgeving. Dat laatste wist ik trouwens niet, maar vond ik in onderstaande bron, een tekstboek met de titel "Mondziekten en Kaakchirurgie".