Zijn elektrische tandenborstels en waterflossers zacht voor het tandvlees?

Ik overweeg over te stappen op een elektrische tandenborstel. Het lijkt mij echter dat je hiermee niet goed de druk kan uitoefenen op tanden en tandvlees. Van Braun heb ik het verouderde 3D excel kunnen uitproberen (roterend) en deze vond vond ik vrij hard op het tandvlees aanvoelen.

Tot slot vraag ik mij af of een waterflosser de investering waard is. Ik heb twee spalkjes achter de tanden gekregen na mijn beugelbehandeling te hebben afgerond. Dit maakt het wederom moeilijk te flossen met draad. Tandenstokers, hoe klein ook, werken niet omdat er niet genoeg ruimte tussen de tanden aanwezig is. Houten stokers zijn te groot, softpicks zijn te slap en knakken door.

Ik heb het floss probleem i.v.m. het metaal in de mond vaak voorgelegd bij mijn tandarts maar die komt iedere keer opnieuw met stokers aan. Deze forceert en drukt ze dan hardhandig tussen de tanden. Pijnlijk en naar mijn inziens geen optie. Een waterflosser lijkt een goede uitkomst te zijn... Maar werkt dit eigenlijk wel en is het zacht voor het tandvlees?

Bedankt voor de eventuele antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat je geen druk kunt uitoefenen op tanden en tandvlees is juist de bedoeling! Er zijn zelfs tandenborstels die een "gewricht" in de steel hebben dat met een voelbare "plop" doorbuigt wanneer je teveel druk geeft. Tandenpoetsen doe je middels de *beweging*, niet middels druk. Druk beschadigt slechts het tandglazuur en zorgt op den duur voor terugtrekkend tandvlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Cryofiel, Mijn voorkeur gaat juist uit naar zacht poetsen en weinig druk uitoefenen. Met een handtandenborstel kun je dit zelf bepalen. Je voelt dan goed aan of het borstelen prettig/zacht voelt op tanden en tandvlees. Mijn handtandenborstel (zacht) heeft een buigbare steel die geen voelbare 'plop' maakt maar wel doorbuigt bij teveel druk.
Cryofiel
10 jaar geleden
Prima, want zacht poetsen is inderdaad beter. De steel met 'plop' en de buigzame steel zijn bedoeld om de gebruiker te laten voelen wat teveel druk is. De meeste mensen weten dat namelijk niet, dus die hebben de natuurlijke neiging om flink druk te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eens naar een mondhygiënist, die kan je precies vertellen hoe je moet poetsen en welk flosproduct je het beste kunt kiezen. Hij of zij leert je ook hoe je dat moet doen.

Het beste antwoord

Met een waterfloss heb ik geen ervaring, dus ik kan je maar een half antwoord geven.
Wij hebben hier een Philips Sonicare, daar zit een 'massagestand' op, die geeft dan rustigere trillingen voor je tandvlees, dus misschien moet je een elektrische tandenborstel kiezen die die stand heeft, en dan de tandenborstel niet te hard tegen je tanden/tandvlees drukken (maar dat moet je nooit doen).

Toegevoegd na 2 uur:
In onderstaande bron kan je informatie vinden over de waterfloss.
Vooral het volgende lijkt me voor jou relevant:

"Ik heb gezien dat werd beweerd dat je door de waterpik je tandvlees zou kunnen beschadigen (door de harde kracht) of dat je de bacterien als het ware 'dieper onder/in je tandvlees zou kunnen spuiten'. Ik gebruik het apparaat nu al een tijdje en vraag me af of ik me hier zorgen over moet maken/voorzichter met het apparaat moet omgaan."
"Dat er bacteriemie veroorzaakt zou worden door de waterflosser blijkt niet waar te wezen. Dat is namelijk goed onderzocht. Het is een spookverhaal geweest wat te ronde ging."
"Sinds ongeveer 'n maand hebben we thuis binnen het gezin ook zo'n Waterpik staan en de ervaringen zijn heel positief! Vooral het tandvlees vaart er wel bij. Al mijn voorheen gevoelige plekjes tussen de kiezen zijn nu gezond. Als ik op mijn tandvlees druk, komt er eerst netjes een witte gloed die na loslaten weer verandert in een mooi roze tandvleeskleur. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo fidolecosp, Mag ik vragen welke type Sonicare jij hebt en zit hier ook een timer en druk indicator bij? (geeft aan of je te hard poetst).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit geen drukindicator bij. Wel een timer: door middel van een korte stop tijdens het poetsen weet je dat je het volgende kwart van je mond moet gaan poetsen.
Philips Sonicare FlexCare HX6972/34

Andere antwoorden (1)

Ik heb een oplaadbare waterflosser (waterpik) en dat flost prima, vooral als je een beugel of draadje hebt. Je voelt je tandvlees wel iets bewegen en je zult er zeker aan moeten wennen, maar het maakt er goed schoon. Door de waterdruk wijkt je tandvlees iets waardoor het ook ertussen wordt gereinigd. Enige nadeel van de oplaadbare variant is de slechte accu, die is na 1x flossen leeg.