Mag een (spoed) tandarts iemand weigeren te behandelen?

Een vriend van me zit nu al een dikke week met enorme pijn aan 2 verstandskiezen. Zoals zovelen heeft hij wel nog een openstaande rekening bij zijn huidige tandarts, dit kan nog steeds niet betaald worden gewoonweg omdat ie helemaal niets aan geld heeft en ook niet kan lenen van iemand. Ook de evt behandeling voor de 2 verstandskiezen kunnen niet (direct) betaald worden.

Mag een (spoed) tandarts weigeren in dat geval? Hij gaat door de grond van de pijn en heeft al maagbloedingen van de ibuprofens innemen.

Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
3.7K
bamibal
10 jaar geleden
Bedoel je of een tandarts gratis moet werken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dat is niet met opzet de insteek ervan....maar hij zit in een situatie waardoor hij helemaal geen inkomen op het moment heeft. Maar zoals ik al vertelde heeft ie wel echt gigantisch veel last, ook na het slikken van de pijnstillers en hij heeft inmiddels een dikke week gewacht met uberhaupt ergens aan de bel te trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een spoedtandarts mag dat zeker weigeren want dit is geen spoed, mijn man werd ook gewoon eens geweigerd omdat dat niet onder spoed viel. Hij loopt er al een week mee, tijd genoeg om naar je eigen tandarts te gaan en ja.... niet betalen en dan nog meer willen dat gaat natuurlijk niet. Je had je er ook tegen kunnen verzekeren.
Ivana
10 jaar geleden
Als je echt een ontstoken verstandskies hebt, kan je ook naar het ziekenhuis gaan en dan wordt het trekken vergoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
pfff Ivana, maar dan komt er een rekening die vele malen hoger ligt bij de verzekeraar terecht... Beetje misbruik van het systeem lijkt me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Route lijkt me (huisarts-) tandarts - ziekenhuis
ronron1212
10 jaar geleden
En dan wordt het wel betaald janlast?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik zie weinig verschil janlast.... verder zou ik niet weten waarom een tandarts je doorstuurt naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vervelende is dat ik meer moet betalen omdat andere mensen hun prioriteiten niet goed stellen, dat is het probleem.

Het beste antwoord

In deze situatie is de eerste stap de huisarts. Wanneer er iets mis is met de maag is dat sowieso van groot belang. Een echte maagbloeding is zelfs dodelijk!
Wellicht kan de dokter een verwijzing geven voor een kaakchirurg voor het verwijderen van de twee kiezen. Dan gaat het gewoon via de zorgverzekering ( kost wel eigen risico). Overigens is een consult van de dokter "gratis" oftewel: het eigen risico wordt daar niet mee belast. De patiënt moet zeer zeker naar de dokter. Tempo!

Toegevoegd na 5 minuten:
De tandarts kan hier eigenlijk geen eerste hulp/noodhulp geven want extractie van twee verstandskiezen is een grote en soms moeilijke en tijdrovende behandeling waar meestal ook foto's voor moeten worden gemaakt enzovoort,. Hij zou wel moeten/kunnen verwijzen en dat zou ook wel zo correct zijn. Maar in dit geval maakt het eigenlijk niet uit wat die tandarts moet of niet, de verhoudingen zijn gespannen. Neem dus de veiligste en kortste weg en ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de gedragsregels voor tandartsen staat:

De tandarts zal in beginsel niet mogen weigeren om de patiënt tandheelkundige eerste hulp te verlenen bij kennelijke (pijn)klachten. Indien echter voor die hulpverlening bijzondere voorzieningen nodig zijn, behoeft de tandarts deze hulp niet zelf te verlenen indien hij zich ervan overtuigd heeft dat deze hulp door een andere tandarts kan, en ook tijdig zal, worden gegeven, danwel indien hij verwijzing wenselijk acht.

Dit betekent niet dat de tandarts een volledige behandeling moet geven. Hij moet er alleen voor zorgen dat de pijn vermindert. Voor een definitieve oplossing moet toch echt betaald worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel, zoals ik begrijp is dat er wel iets kan gebeuren waardoor hij niet meer zoveel pijn heeft als nu? Want weet uit eigen ervaring dat die pijn echt ondraaglijk kan worden. Kan hij dan het beste zijn huidige tandarts bellen of een andere of toch een beroep doen spoedtandarts in de avond evt?